Začelo se je pred tremi leti na zelenici kinotečnega letnega kina s pogovori in zgodbami, ujetimi v filmske podobe. Prva sta spregovorila
Milena Zupančič in
Tadej Golob, na ogled je bil dokumentarec
Vsaka dobra zgodba je ljubezenska zgodba, pa kultni
Misery Stephena Kinga je bil v ponudbi.
Lani je pogovore in poglede neslo v smer žensk, govorili so o režiserki
Agnès Varda, o filmskih adaptacijah del
Emily Brontë in o
Hannah Arendt. Letos
Poletje na platnu in med platnicami, kot sta poimenovali projekt Slovenska kinoteka in pisarna Ljubljana, Unescovo mesto literature, ponuja žanrsko obarvano poletje s knjigami in filmi o morilcih in tatovih.
Projekcije, pogovori in pop-up knjigarna
Ana Šturm, glavna in odgovorna urednica revije
Ekran, ki je zasnovala Kinotekin del programa (za izbor knjig na festivalu je poskrbel
Damjan Zorc), je pred letošnjo tretjo prireditvijo povedala:
»Z Ljubljano, Unescovim mestom literature, smo se povezali, ker verjamemo v odprto kulturo, povezovanje in sodelovanje. Skupaj lahko pripravimo bolj raznolik in vsebinsko bogatejši program, s katerim lahko nagovorimo širše občinstvo.
Program poteka v plodnem dialogu med literaturo in filmom, ki sta tesno povezana od začetka. Projekcije, predavanja in pogovore dopolnjuje tudi pop-up knjigarna, v kateri ponujamo izbrane knjižne naslove.
Festival bo na muzejski ploščadi na Metelkovi med 11. in 16. avgustom.
Vstop je brezplačen, če bo deževalo, bodo pogovori in projekcije odpadli.
Program festivala je dosegljiv na spletni strani kinoteka.si.
Filmi s 35-milimetrskega traku
Prvo leto smo pripravili bolj splošen program, ki je nakazal smer, v katero bi si želeli razvijati projekt, v nadaljevanju smo se odločili, da bi bilo smiselno delati tematske poudarke, saj se tako lahko bolj celostno posvetimo določenim temam. Lani smo se tako ukvarjali z žensko ustvarjalnostjo, letos pa bo v ospredju žanr kriminalke, ki trenutno pri nas doživlja razcvet.
Posebnost programa je tudi to, da vrtimo veliko kinotečnih kopij oziroma filmov s 35-milimetrskega filmskega traku. Na programu sta tako dve veliki filmski klasiki,
Hitchcockov Psiho, ki letos praznuje 60 let, in
Globoko spanje iz leta 1964
Howarda Hawksa, v katerem blestita
Humphrey Bogart in
Lauren Bacall. Na programu je vsako leto tudi najmanj en slovenski film. Letos bomo predstavili odlično in (pre)malo znano slovensko kriminalko
Minuta za umor Janeta Kavčiča iz leta 1962.«
Demeter Bitenc in Duša Počkaj v Kavčičevem filmu Minuta za umor
Foto Gorgonij Staut
Od Alešovca naprej
Izbor kriminalke ni naključje. Z vsemi podzvrstmi je bila vedno priljubljena med bralci in gledalci, zadnjih nekaj let pa v svetovni popularni kulturi – literaturi, filmu, na televiziji in v podkastih – doživlja razcvet. Podkasti so prav s
Serialom, internetnim radijskim fenomenom, v katerem novinarka
Sarah Koenig razpleta zgodbo o umoru na šoli v Marylandu, dosegli širšo javnost.
Novo zanimanje za omenjeni žanr je pred kratkim z brezglavim truplom neznane mladenke v Bohinjskem jezeru priplavalo tudi do nas. Z romanom in miniserijo
Jezero Tadeja Goloba smo tudi Slovenci dobili pravo kriminalno uspešnico.
Kot začetek žanra pri nas je največkrat omenjena serija kriminalnih povesti
Jakoba Alešovca Iz sodnijskega življenja, ki so izhajale v
Bleiweisovih Novicah. Razmere za razvoj kriminalke so bile ugodne šele v sedemdesetih letih 20. stoletja, po uspehu televizijske nadaljevanke
Vest in pločevina Antona Tomašiča iz leta 1974, za katero je napisal scenarij
Vitomil Zupan.
Temačna avra morilskega uma
Projekcijo enega od redkih slovenskih kriminalnih filmov,
Minuta za umor Janeta Kavčiča iz leta 1962, ki klasično formulo nadgradi z avtohtonimi tematikami in posebnostmi političnega sistema, bodo v okviru festivala na muzejski ploščadi na Metelkovi pospremili s pogovorom o zgodovini in razvoju slovenske kriminalke
Zdenka Vrdlovca in
Aljaža Krivca, moderiral ga bo
Aljoša Harlamov.
Za uvod festivala 11. avgusta bo poskrbel mojster suspenza
Alfred Hitchcock oziroma eden od njegovih najbolj drznih in priljubljenih filmov
Psiho iz leta 1961, ki se začne kot kriminalka, konča pa kot grozljivka. Predvajanje bo uvedlo predavanje
Jana Klokočovnika Zakaj nas privlačijo zgodbe o morilcih?. Predavatelj, tudi soavtor knjige
Lepota po evropsko (FDV, 2019, soavtorica
Karmen Šterk), ki se ukvarja z motivi, ki povezujejo družbo, zločin in umetniško delo, v napovedi namigne:
Psiho, eden od najznamenitejših in najbolj temeljito (psiho)analiziranih filmov Alfreda Hitchcocka, je ob nastanku pretresel svet. Foto promocijsko gradivo
»Večina kriminalk je resda osredotočena na tistega, ki razreši zločin, a najboljše so tiste z najbolj zanimivim kriminalcem, še posebej, kadar je to morilec. Medtem ko se bralec ali gledalec zlahka poistoveti z analitičnim detektivom in celo stremi k obvladovanju njegovih veščin, ima morilčev um bolj primarno, temačno avro, ki ga pritegne podzavestno. Hitchcockova mojstrovina obdela lik morilca na psihoanalitični ravni.«
Stieg Larsson z druge plati
Sodobni avtorji velikokrat presegajo klasični okvir žanra in vpenjajo kriminalko v aktualno družbeno stvarnost. To na primer velja za »nordijski noir«, za romane norveškega avtorja
Joja Nesbøja in milenijsko trilogijo švedskega pisatelja in novinarja
Stiega Larssona Dekle z zmajskim tatujem, Dekle, ki se je igralo z ognjem in
Dekle, ki je dregnilo v osje gnezdo.
Dokumentarec o Stiegu Larssonu razkriva pisateljevo življenjsko obsesijo, razkrivanje skrajnih desničarskih gibanj in njihovih strategij, kako priti na oblast. Foto Per Jarl
V okviru letošnjega programa bo na ogled dokumentarni film
Stieg Larsson: mož, ki se je igral z ognjem režiserja
Henrika Georgssona iz leta 2018, ki je posvečen Larssonovi življenjski obsesiji: razkrivanju skrajnih desničarskih gibanj in njihovih strategij, kako priti na oblast. Pred projekcijo bosta o raziskovalnem aspektu pisanja kriminalk v pogovoru z
Majo Čakarić razpravljala
Avgust Demšar in
Tadej Golob.
Detektivska klasika Raymonda Chandlerja
Razgaljanja družbene razslojenosti in razrednih razlik v britanski družbi se je v vrhunski klasični detektivki
Gosford Park iz leta 2001 lotil tudi režiser
Robert Altman. Detektivki kot eni od podzvrsti kriminalnega žanra bodo v okviru festivala poleg podkasta v živo ob njegovem filmu posvetili tudi poseben pogovor ob projekciji noirovske klasike
Globoko spanje Howarda Hawksa iz leta 1946, v katerem se bodo poklonili literarnemu mojstru žanra trde kriminalke
Raymondu Chandlerju, avtorju romanov
Zbogom, draga moja, Nikoli več nasvidenje in drugih.
O pisateljevi različici trde kriminalke bosta pred projekcijo po mnenju mnogih absolutno najboljšega filma noir, posnetega po romanu Raymonda Chandlerja, razpravljala
Andraž Jerič in
Igor Harb.
Program bo sklenilo predvajanje oskarjevskega trilerja
L. A. zaupno Curtisa Hansona iz leta 1997. Za mnoge eden od najboljših filmov devetdesetih let, ki razkriva pravi obraz mračnega sveta v Los Angelesu, je posnet po istoimenskem romanu J
amesa Ellroya.
Komentarji