Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Oder

Pokrajine, ki jih ustvarja čutenje

Do nedelje v tržaškem gledališču Rossetti gostuje predstava režiserja Roberta Wilsona na teme iz del Fernanda Pessoe.
Wilson v predstavi Pessoa. Odkar sem jaz k opusu Fernanda Pessoe pristopa z gotovostjo, ki je obarvana s humorjem in veselo melanholijo. FOTO: Lucie Jansch
Wilson v predstavi Pessoa. Odkar sem jaz k opusu Fernanda Pessoe pristopa z gotovostjo, ki je obarvana s humorjem in veselo melanholijo. FOTO: Lucie Jansch
13. 2. 2025 | 06:00
9:14

V tržaškem gledališču Rossetti bo danes premiera koprodukcijskega projekta Pessoa. Odkar sem jaz, katerega režijo, scenografijo in oblikovanje luči je podpisal veliki mojster avantgardnega gledališča, ameriški režiser Robert Wilson. Predstava je štirijezična, v italijanščini, francoščini, angleščini in portugalščini, jezikih, v katerih je Fernando Pessoa pisal, ključna pa je svetloba, ki pomaga slišati, videti in razumeti.

Uglednega gledališkega eksperimentatorja Roberta Wilsona so iz firenškega gledališča Pergola in pariškega Théâtre de la Ville pred dvema letoma povabili k projektu, ki bi bil hommage velikemu portugalskemu modernistu Fernandu Pessoi. Kot soproducenti so se pridružili še lizbonsko gledališče São Luiz Teatro Municipal, Festival d'Automne à Paris, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg in Stalno gledališče Furlanije - Julijske krajine Il Rossetti v Trstu. Po lanski premieri v veliki dvorani slovitega gledališča Pergola v Firencah in devetih ponovitvah so se zvrstile predstave v Parizu in Trentu, štirim tržaškim – prva bo danes zvečer, ponovitve pa jutri, v soboto in nedeljo – bodo sledile še tri v Lizboni.

V tržaškem gledališču Rossetti bo predstava Pessoa. Odkar sem jaz na ogled do nedelje. FOTO: Lucie Jansch
V tržaškem gledališču Rossetti bo predstava Pessoa. Odkar sem jaz na ogled do nedelje. FOTO: Lucie Jansch

Resničnost sanj in negotovost konkretnega

»To je projekt, ki je prišel k meni, ne projekt, ki sem ga iskal,« je pred premiero v Firencah povedal Wilson. »Za Pessoo se mi je zdelo v redu, da se ga lotimo z mednarodno zasedbo, z igralci iz različnih držav, z drugačnimi kulturnimi ozadji in s predstavo v različnih jezikih. Tudi Pessoa je bil človek, sestavljen iz različnih 'ljudi', ne nazadnje je bil Portugalec, ki je odraščal v Južni Afriki. Zmeraj sem si ga predstavljal kot samotarja, celo njegova domišljija se je gibala na tak način.«

Luč ustvarja prostor, je temelj konstrukcije časa in prostora, je prepričan režiser Robert Wilson. FOTO: Yiorgos Kaplanidis
Luč ustvarja prostor, je temelj konstrukcije časa in prostora, je prepričan režiser Robert Wilson. FOTO: Yiorgos Kaplanidis
V predstavi nastopajo portugalska filmska in dramska igralka Maria de Medeiros (igrala je v filmih Šund in Henry in June), Brazilec Rodrigo Ferreira, Francozinja brazilskega rodu Janaína Suaudeau, Francozinja afriškega rodu Aline Belibi, italijanska igralka Sofia Menci, Gianfranco Poddighe, italijanski igralec, ki živi v Franciji, in italijanski igralec albanskega rodu Klaus Martini.

Pessoa. Odkar sem jaz FOTO: Lucie Jansch
Pessoa. Odkar sem jaz FOTO: Lucie Jansch

Dramaturg Darryl Pinckney je dodal, da Bob Wilson v predstavi evocira različna občutja Pessojevih del, »fluidnost razpoloženj, ki izvirajo iz življenja njegovih heteronimnih osebnosti, ki je meditativno ali komično, racionalno ali anarhično. Wilsonova svoboda podobe je enakovredna vsem tem veselim in velikim skeptikom metafizičnega. Pessoo in njegovo druščino predstavi kot eskapiste, ki gredo onkraj tradicionalnih filozofskih konceptov. Wilson z enako živostjo kot Pessoa riše resničnosti sanj in negotovost konkretnega.«

Ko ostane le spomin na videno

Paolo Valerio, umetniški direktor Stalnega gledališča Furlanije - Julijske krajine Il Rossetti v Trstu. FOTO: Igor Bratož
Paolo Valerio, umetniški direktor Stalnega gledališča Furlanije - Julijske krajine Il Rossetti v Trstu. FOTO: Igor Bratož
Paolo Valerio, umetniški direktor Stalnega gledališča Furlanije - Julijske krajine Il Rossetti v Trstu in stalnega gledališča v Veroni, je pred premiero Wilsonovega dela v Firencah povedal: »Tržaška postavitev Wilsonove predstave, ki govori o svetu umetnosti brez meja, je posebno darilo čezmejnemu projektu Gorice in Nove Gorice Evropska prestolnica kulture. Wilsonova predstava temelji na dveh knjigah Fernanda Pessoe, Knjigi nespokoja in Pesmih Alberta Caeira, morda njegovem najbolj vizionarskem in domiselnem delu, a na odru najprej govorijo svetloba in podobe. Caeiro je pesnik, ki govori o preprostosti bivanja, lovi trenutke, v katerih besede naredijo čustvo, občutenje, govori o trenutkih in občutkih, ko nekaj vidiš prvič, vse je zelo preprosto – in take neponovljive trenutke hoče v svojih delih uloviti tudi Wilson, trenutek, ko nekaj vidiš in ne boš nikdar več videl enako, ostane le spomin na videno.«

 

 

Pessoa. Odkar sem jaz Foto Lucie Jansch
Pessoa. Odkar sem jaz Foto Lucie Jansch

Na tisočih mestih v svoji prozi Pessoa skoraj ravnodušno, sprijaznjeno razporeja neko posebno različico melanholičnega tujstva. Enkrat zapiše: »Kar izpovedujem, je brez pomena, saj je vse brez pomena. S tistim, kar čutim, ustvarjam pokrajine.« Na drugem mestu v Knjigi nespokoja (slovenski prevod Barbare Juršič Terseglav je izdala Cankarjeva založba leta 2002) ugotavlja: »Naj se še tako poglabljam vase, me vse poti mojih sanj pripeljejo na jase tesnobe. [...] Moje življenje je, kot da bi me tepli z njim.«

Pessoa. Odkar sem jaz FOTO: Filippo Manzini
Pessoa. Odkar sem jaz FOTO: Filippo Manzini
Zapisal je tudi: »Tisto, kar mislim, v meni porodi globoko čustvo, v katerem stalno živim, neujemanje z drugimi je, da večina misli z občutljivostjo, jaz pa čutim z mišljenjem. Za navadnega človeka čutiti pomeni živeti, misliti pa znati živeti. Zame pa misliti pomeni živeti, čutenje je zgolj hrana za misli.«

K tem Portugalčevim mislim je Robert Wilson pristopil kot k iskanju in preizpraševanju jezika kot eksistence. V napovedi predstave je dramaturg Darryl Pinckney navrgel, da Wilson k izmuzljivi razsežnosti opusa enega od največjih umetnikov 20. stoletja pristopa z gotovostjo, ki je obarvana s humorjem in veselo melanholijo ter kot odgovor na neizčrpno bogastvo Pessojeve skoraj neomejene domišljije ponudi kalejdoskopsko kuliso, ki se lesketa in očara.

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Aktualne in poglobljene vsebine, ki vam pomagajo razumeti svet – za 14,99 EUR na mesec!
NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine