Neomejen dostop | že od 9,99€
Kakšna je prihodnost razvoja gradbene panoge skozi oči ključnih menedžerjev gradbenih podjetij v regiji je bila tema drugega panelaposlovne konference Javne investicije v gradbeništvu 2022. Svoja razmišljanja so moderatorju Slavku Bobovniku razgrnili Martin Gosenca, predsednik uprave CGP Novo mesto, Iztok Polanič, predsednik uprave Pomgrad, Tihomir Radmilović, član uprave GP Krk, Gregor Ficko, direktor Zbornice za gradbeništvo in industrijo gradbenega materiala (ZGIGM) pri GZS, Marko Trampuž, direktor divizije Kolektor Gradbeništva in Julijan Fortunat, predsednik uprave Salonit Anhovo.
Prenos v živo:
Optimizem, ki ga zbuja obilje zagnanih projektov, je relativiziral Martin Gosenca: projektov je res veliko, a če upoštevamo pandemijo, motene transportne poti in vojno v Ukrajini ter dejstvo, da so se cene praktično vseh surovin dvignile od nekaj deset do nekaj sto odstotkov, je jasno, da je zelo težko izpeljati projekte po fiksnih cenah. »Padli smo v stagflacijo, dela je res veliko, a pod črto ne ostane nič.«
Panelisti so razpravljali tudi o tem, ali sploh znamo načrtovati naložbe. Po Gregorju Ficku namreč številni primeri iz prakse, ki nam jih ni uspelo izpeljati v desetletjih, dokazujejo nasprotno: tretja razvojna os, zadnji del avtoceste (Ilirika). Če bomo delali tako tudi v prihodnosti, prepustili razvojne programe stihiji ali ambicijam vsakokratne vladne garniture, bomo znova priča nihanjem (kamelja grba) gradbeništva in panoga ne bo v dobri kondiciji. Kot je poudaril Iztok Polanič, gradbinci želijo stabilne razmere, lahko bi se zgledovali po Evropi.
Vsa gradbena podjetja, velika in še posebej manjša, ta hip izjemno skrbijo enormne podražitve armatur, bitumna, plina, inoxa, cementa … Ta ugotovitev je bila izziv za proizvajalca cementa. Usodo gradbenih surovin deli tudi cement, ta tveganja bo treba obvladovati, je priznal Julijan Fortunat. »Cement se je podražil v vsej regiji, in sicer glede na spomladi za 30 do 60 odstotkov. Kljub temu pa še vedno ne moremo zagotoviti dolgoročnih cen za leto, dve.«
Glede na izkušnje na tujih trgih najbolj stabilno načrtujejo Avstrijci, sledijo Italijani je že malce (Slovenci smo v istem rangu), a bi si želeli večje stabilnosti.
Drugi zgled je Italija. Po Fickovih besedah je prejela zakon, ki regulira cene 35 gradbenih materialov. Tudi Hrvaška ima priporočila, kako ravnati ob visokih podražitvah. Indeksacija cen je po Fickovem prepričanju edina prava formula
Gradbinci imajo torej dve veliki težavi, garancije in prevelik časovni zamik od oddaje ponudbe do podpisa pogodbe in začetka del. Kot so se strinjali panelisti, potrebujemo sistemsko ureditev, ki bo poštena.
Martin Gosenca meni, da bi na ravni države morali sprejeti določene ukrepov, da bi povečali vpis na gradbene fakultete. »Z razvojem države se bo povečevalo zaposlovanje npr. inženirjev, pa ni samo gradbeništvo problem, saj v vseh sektorjih primanjkuje delovne sile. Mislim, da bomo morali začeti razmišljati o nekih eksotičnih državah, s katerimi bi imeli sporazume, da bi dobili njihovo delovno silo.« Gregor Ficko pa je dodal, da smo v preteklosti imeli dober sistem izobraževanja delavcev v gradbeni panogi. Dejstvo pa je, da imamo veliko število poklicev v gradbeništvu preveč reguliranih.
»Ker so bile dobre prakse iz preteklosti na tem področju opuščeno, smo v Pomgradu ustanovili lastno akademijo za izobraževanje kadrov, ki jih potrebujemo. Časi gradbeništva, kot ga poznamo danes so mimo. Mi smo začeli tudi aktivno nagovarjati žensko populacijo za poklice v tej panogi, saj so pridne in pedantne… Pa tudi kar nekaj inženirk imamo na naših gradbiščih,« je pojasnil Polanič.
Fortunat pa je dodal, da je standard tisti, ki pritegne sodelavce. Vedno pa je treba najti kompromis med stroški, ki ti jih investitor prizna in med tem, kolikor lahko plačaš delavcu. In pri tem dodal, da tudi Avstrijcem uhaja delovna sila drugam, v Skandinavske države na primer. Radmilović pa je dodal, da je v njihovem podjetju povprečna plača več kot 1000 evrov, vendar to ni edini način za preprečitev migracije delavcev v severne države, saj na primer nimajo takega standarda kot v Nemčiji.
Tudi v hrvaškem podjetju GP Krk po besedah Radmilovića zmanjšujejo porabo energije, pazijo na zmanjševanje izpustov in »to mora država stimulirati, saj veliko podjetij nima sredstev za investiranje v novejše tehnologije«.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji