Preteklo leto je bilo za svetovni avtomobilski trg polno pretresov, zlasti v Evropi. Število avtomobilskih registracij je v prvih devetih mesecih leta upadlo za 29 odstotkov, toda to ni ustavilo morda prve električne revolucije na tej celini. JATO Dynamics, podjetje za tržne analize, je objavilo, da je v oktobru 2020 delež hibridnih in električnih avtomobilov v Evropski uniji znašal 27 odstotkov trga novih vozil, kar je odstotek več kot dizelskih.
Foto: Continental
Elektrificirana vozila, vključno s 100-odstotnimi električnimi avtomobili, so edina, ki v Sloveniji v primerjavi z letom prej beležijo opazno in stalno rast. Po podatkih Gospodarske zbornice Slovenije se je do konca novembra 2020 število električnih avtomobilov v primerjavi z enakim obdobjem leta 2019 več kot podvojilo (+ 108,31 odstotka). Do novembra 2020 so bila v Sloveniji skupaj prvič registrirana 1404 električna vozila, kar predstavlja 2,39 odstotka vseh avtomobilov, prodanih v tej državi. V enakem obdobju lani je bilo prodanih 674 električnih avtomobilov, kar je pomenilo 0,85 odstotka vseh prodanih avtomobilov.
Posebnost vozil z električnimi in hibridnimi pogoni je, da so težja od enakih modelov s klasičnim pogonom, k temu pa največ prispevajo baterije oziroma pri hibridnih vozilih motor z notranjim zgorevanjem, električni motor in rezervoar za gorivo. Ta vozila pri speljevanju na cesto prenašajo tudi več navora, zato je zaželeno, da imajo pnevmatike, ki so posebej prilagojene njihovim lastnostim. Nekatere od zaželenih odlik teh pnevmatik so varnost na mokrih in suhih cestah, natančno krmiljenje, kratka zavorna pot in kar je pri električnih avtomobilih še zlasti pomembno, zelo majhen kotalni upor.
Manjši kotalni upor in nižja raven kotalnega hrupa
Razvojniki pnevmatik pri Continentalu so se spopadli s tem izzivom in zasnovali pnevmatike, namenjene posebej za električne avtomobile, avtobuse in tovornjake. Za povečano težo vozila je poskrbljeno s povečano nosilnostjo karkase oziroma ogrodja pnevmatike, kar se na bočnici običajno označuje s črkama XL, in trenutno v panogi poteka postopek standardizacije pnevmatik s še večjo nosilnostjo, ki bodo najverjetneje imele oznako XL +.
Foto: Continental
Zelo majhen kotalni upor pnevmatike se doseže z ustrezno recepturo za gumeno zmes, iz katere je izdelana tekalna plast, z vzorcem profila in konstrukcijo pnevmatike, zlasti njenih bočnic, obenem pa mora biti njena skupna teža kar najmanjša. Vsi ti dejavniki morajo biti med seboj skrbno usklajeni, saj se le tako lahko zagotovi, da pnevmatika ohrani svojo varno vodljivost.
Če upoštevamo, koliko tišji so električni avtomobili od modelov z motorjem z notranjim zgorevanjem, je treba kotalni hrup pnevmatik karseda zmanjšati. To je mogoče doseči z uporabo tehnologije, ki jo pri Continentalu imenujejo ContiSilent, in sicer se pnevmatiki doda nekakšen penast vložek.
Na prvi pogled ti posebni izdelki zgledajo povsem običajno. Profil pnevmatike, oblikovanje bočnice in podatki na njej so zelo podobni kot pri običajnih modelih. In ker so skoraj vse te pnevmatike za električna in hibridna vozila originalna verzija opreme, je poleg obveznih in standardnih informacij na bočnici navedena tudi oznaka za originalno opremo (kratica se razlikuje glede na proizvajalca).
Continental izdeluje tudi pnevmatike za gospodarska vozila, ki so prilagojene potrebam električnega pogona, kot je na primer model Conti Urban HA3 za električne avtobuse. Na avtomobilskem salonu v Frankfurtu 2018 je podjetje predstavilo še prototip pnevmatike za električne tovornjake.
Globino profila je že mogoče nadzirati s senzorji
Foto: Continental
Med opremo, ki se za električne avtomobile že dolgo napoveduje, je tudi nadzor globine profila in kakovosti pnevmatik s pomočjo senzorjev, posebne programske opreme in telemetrije. Za to tehnologijo je podjetje Continental na Danskem že vzpostavilo pilotni projekt.
Vsi podatki se shranjujejo v oblaku s pomočjo ustreznih algoritmov, delovanje pa je skoraj stoodstotno natančno. Tudi zaradi tega bodo vozniki že kmalu v prihodnosti pridobivali sprotne informacije o kakovosti pnevmatik na svojem vozilu ter obrabi profila, torej se bodo namesto rednih obiskov pri vulkanizerju dvakrat na leto lahko sami odločili, kdaj je čas za zamenjavo pnevmatik.
Komentarji