Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Okolje

Tudi v letalstvu imamo lahko nekaj rekordov

Električna vozila: V času, ki ga določa virus, so dobre novice redkejše, a zato še bolj dragocene.
Električno letalo vzbuja povsod veliko zanimanja. Foto Friens Of Electromobility
Električno letalo vzbuja povsod veliko zanimanja. Foto Friens Of Electromobility
18. 9. 2020 | 08:00
4:27
Pipistrel je v letalske presežke posegel že večkrat, med pandemijo covida-19 pa mu je uspelo za električno letalo Velis electro pridobiti tipski certifikat Agencije EU za varnost v letalstvu (EASA), nato pa podreti kar pet rekordov. Pravzaprav je to storila ekipa švicarskih »prijateljev elektromobilnosti«, ki so »nori, ker hočejo preleteti 1000 kilometrov brez emisij«.

Velis electro je prvo električno letalo, ki ima tipski certifikat in vsa dovoljenja za vadbo pilotov, varno enako ali bolj kot podobna klasična letala, deluje pa v toplih, hladnih in mokrih dneh. Za vadbo pilotov je dvosedežno, ki pa morata skupaj tehtati največ 172 kilogramov, saj lahko le 428 kilogramov težko letalo, z baterijami vred, vzleti s skupno težo 600 kilogramov. Razpon kril ima 10,71 metra, dolgo je 6,47 metra, visoko pa 1,9 metra.

Električno letalo vzbuja povsod veliko zanimanja. Foto Friens Of Electromobility
Električno letalo vzbuja povsod veliko zanimanja. Foto Friens Of Electromobility


Zdaj pa k rekordom, ki so jih dosegli švicarski navdušenci na poti od švicarskih Alp do nemškega otoka v Severnem morju Norderney, ki ima slabih 6000 prebivalcev. Rezultate, zbrala jih je švicarska družbe ElectroSuisse, so poslali tudi Mednarodni zvezi za letalstvo (FAI). Letalo Velis electro je porabilo najmanj energije, na 838,96 kilometra dolgi poti, je, z vključenimi izgubami polnilca, porabilo 190.963 kilovatnih ur elektrike. To pomeni, da je povprečno na 100 kilometrov porabilo 22,76 kilovatne ure elektrike, to pa je enako 2,33 litra dizla. Za celotno pot bi tako porabilo 19,58 litra dizla. To postavlja letalo v rang električnega avtomobila Tesla model S. Primerljiva letala z motorji na notranje izgorevanje bi porabila štiri- ali petkrat več energije.

...
...


Velis electro je letel s povprečno hitrostjo 125,22 kilometra na uro. Pri tem bi po preizkušanjih moral doseči najvišjo nadmorsko višino med električnimi letali in se najhitreje dvigati. To je švicarska ekipa skušala doseči nad Norderneyjem, vendar jim je to 3. septembra preprečilo vreme. Kot so oznanili, bodo to še dosegli. Največjo hitrost, 136 kilometrov na uro, je Velis electro dosegel na poti med letališči Lahr in Baden-Baden.

...
...


Z letalom so se na poti 11-krat ustavili, kar je spet rekord za električna letala. Postavili so tudi nove znamke za opravljeno pot v 24 urah - prvi dan so preleteli 326,9 kilometra. Višja je znamka za 12 ur, 382,4 kilometra na poti nazaj. V 48 urah pa so opravili 608,4 kilometra poti. Vso pot so opravili v manj kot 56 urah.

...
...


Zagrizeni avtomobilisti bodo seveda rekli, da lahko pridejo tako daleč bistveno hitreje. A Velis electro je vzbudil ogromno zanimanje, to je novo, vznemirljivo in kaže pot v svet brez izpuhov, tudi v zraku. Poleg tega so švicarski navdušenci večkrat poudarili, da je to letalo kot nalašč za šole pilotiranja (v zraku je namreč lahko 50 minut z malo rezerve), tudi povsem blizu naselij, ne pa za podiranje rekordov, čeprav je te zdaj pač najbolj sposobno podreti. Letališča s klasičnimi letali namreč niso naključno odmaknjena od naselij, zlasti zaradi hrupa.

...
...


Švicarski ekipi so tako mnogi radi pomagali, tako s preverjanjem polnilnic na letališčih z električnimi avtomobili kot organizacijo dobrodošlic in donacijami. Letališča so pregledala in celo posodobila svoje električne napeljave. Polet so sicer morali preložiti za dan, ker je bila steza v Švici poplavljena, v Nemčiji pa so jim gasilci za dobrodošlico naredili vodni obok.

Sorodni članki

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine