Ne dogaja se več tako pogosto kot nekdaj, a predrte pnevmatike po nekaterih podatkih še vedno povzročijo približno desetino okvar avtomobilov na evropskih cestah. Vzrokov za nenadno izgubo zraka v njih je več, nekateri so povezani tudi z vzdrževanjem in načinom vožnje. A kako pravzaprav ravnati, ko se nam to zgodi?
Na izpraznjeno pnevmatiko v sodobnih avtomobilih opozarjajo tipala, ki vas bodo rešila nevarnega položaja predvsem, ko zrak iz nje uhaja počasi, postopoma. Ob opozorilu upočasnite vožnjo in se previdno zapeljite do prvega izogibališča ali izvoza, če ste na avtocesti. V tem primeru obstaja velika verjetnost, da bo pnevmatika po popravilu še uporabna. Povsem drugače je, ko nam jo dobesedno raznese, saj je med vožnjo (predvsem pri veliki hitrosti) treba napeti vse sile, da ohranimo nadzor nad avtomobilom, in se previdno, brez hitrih manevrov, umakniti s ceste. Druge udeležence opozorimo z varnostnimi utripalkami, ko avtomobil ustavimo, pa na zadostni razdalji postavimo varnostni trikotnik.
Nadomestna pnevmatika je marsikdaj zasilna, z njo se moramo peljati previdno. FOTO: Shutterstock
Rezervna pogosta ožja, včasih pa namesto nje...
V avtomobilih je vse redkeje običajno velika rezervna pnevmatika. Takšna zavzame preveč prostora, hkrati pa prispeva k mrtvi masi, ki jo moramo stalno voziti s seboj. Če že, je rezervna pnevmatika zasilna in ožja, vse bolj pogosto pa s seboj vozimo zgolj komplet za popravilo. Ko imamo rezervno pnevmatiko, je postopek zamenjave tradicionalno znan: avtomobil previdno dvignemo z dvigalko, ki je običajno zložena v platišču, odvijemo vijake in pnevmatiko zamenjamo. Na koncu preverimo, ali smo vijake dobro zategnili.
Večja ko je pnevmatika, težja bo menjava, vsekakor pa opravilo ni čisto, zato ni napak, če imamo v avtomobilu tudi rokavice. Ne glede na to, ali gre za zasilno ali za rezervno pnevmatiko običajne velikosti, je zamenjava zgolj začasna rešitev. Z zasilno pnevmatiko se ne smemo voziti hitreje kot 80 km/h, a tudi običajno velika rezervna ni enaka kot druge na avtomobilu, zato opozorilo o previdnosti in počasnejši vožnji velja v vsakem primeru.
Pribor za popravilo avtomobilskih pnevmatik ne jemjlje prostora, a se postopkom marsikdo sreča prvič.. FOTO: Uroš Hočevar
Komplet za popravilo pnevmatik vam bo omogočil nadaljevanje vožnje le, če poškodba ni prevelika. Sestavlja ga posebno polnilo, ki zapolni manjše poškodbe in spet zatesni pnevmatiko. S priloženim kompresorjem jo nato napolnimo. Tudi tako »popravljena« pnevmatika ni primerna za vožnjo na dolge razdalje, bo pa verjetno zdržala do prvega vulkanizerja. Jasno je, da uničene na ta način ne moremo popraviti oziroma zatesniti, zato bomo morali poklicati vlečno službo.
Na nekaterih avtomobilih so nameščene praznovozne pnevmatike (run-flat), ki imajo posebno zgradbo z notranjimi lamelami in zato ob morebitnih težavah omogočajo nadaljevanje vožnje brez menjave. A tudi ta rešitev je zgolj začasna in ni namenjena daljšim vožnjam, prav tako moramo zmanjšati hitrost na največ 80 km/h.
Problem so predvsem tujki na cesti
Kot nam je razložil Boštjan Gorc, vodja programa pnevmatik pri podjetju Špan, največjo nevarnost za pnevmatike predstavljajo tujki, ki jih povozimo na cesti in z njimi poškodujemo tekalno površino, zato so težave z izpraznjeno pnevmatiko še vedno precej pogoste, hkrati pa na poškodbe s tujki seveda ne vpliva starost pnevmatike. Poškodb zaradi prevoženih robnikov je bistveno manj. Ko pnevmatika izpusti, je najslabše, če voznik nadaljuje vožnjo, saj s platiščem poškoduje bočnico in takšna pnevmatika postane neuporabna. Tudi sicer je pomembno, da je pnevmatika po predrtju strokovno pregledana, le na ta način je mogoče ugotoviti morebitne poškodbe bočnice. Ko zaradi tega pnevmatiko »raznese«, lahko pride do hude nesreče. Boštjan Gorc poudarja, da še ni srečal stranke, ki bi s kompletom za popravilo ustrezno ravnala, zato je rezervna pnevmatika zagotovo boljša rešitev, opozarja pa tudi na dejstvo, da je menjava pnevmatike na avtocesti izjemno nevarna, zato v tem primeru svetuje pomoč v obliki asistenčne storitve.
Zamenjamo eno in potem še kakšno?
Idealne rešitve za izpraznjeno pnevmatiko torej ni, zato moramo poskrbeti, da je tveganje težav čim manjše. Pogosto to sicer ni odvisno samo od nas, saj lahko, denimo, zapeljemo na žebelj ali drug oster predmet, a k vzdržljivosti pnevmatike pripomore tudi redno vzdrževanje, predvsem pa ustrezna napolnjenost. Bolj verjetno je, da bo izpustila starejša pnevmatika ali takšna, s katero pogosto vozimo čez robnike. Pazljiv velja biti tudi na bolj uničenih cestah, kjer je zato bolje peljati počasneje.
Idealne rešitve za izpraznjeno pnevmatiko torej ni, zato moramo poskrbeti, da je tveganje težav čim manjše.
Izpraznjeno pnevmatiko je mogoče popraviti, če poškodba ni prevelika in je omejena samo na vozni profil. Poškodb na robu profila ali bočnem delu vulkanizerji običajno ne popravljajo. Težavno je lahko tudi čiščenje pnevmatike, v katero smo vbrizgali polnilo, zelo verjetno jo boste morali zamenjati. A pozor: tudi če vam bo uspelo dobiti novo pnevmatiko, ki je enaka kot na drugih kolesih, je priporočljivo, da zamenjate še tisto na isti osi, sploh če ste z njo že prevozili nekaj tisoč kilometrov. Razlika v obrabi profila namreč lahko privede do nevarnih situacij, še zlasti med zaviranjem ali na mokri cesti pri večji hitrosti. Zakonsko sicer ni predpisano, da morata biti pnevmatiki na osi enake starosti in obrabe, a tukaj ne gre samo za izpolnjevanje zakonskih zahtev, ampak predvsem vašo varnost.
Komentarji