Z registrskimi tablicami so označeni vsi avtomobili, zato se nam zdijo nekaj samoumevnega. A po spremembah, ki smo jih doživeli predvsem po osamosvojitvi in vstopu v EU, se nam morda obeta prava majhna revolucija: na avtomobile počasi, a vztrajno prihajajo pametne registrske tablice.
Na tem področju nastopa predvsem ameriško podjetje Reviver Auto, ki poskuša svojo rešitev uveljaviti v posameznih mestih v ZDA, z njo pa je prodrlo tudi na Bližnji vzhod, točneje v Dubaj. Njihov koncept sestavlja ohišje z zamenljivo baterijo, nanj pa je pritrjen zaslon, ki odbija svetlobo in je zato dobro viden v vseh vremenskih okoliščinah. Kakor trdijo, je njihova pametna tablica robustna in prenese tudi najbolj ekstremne razmere.
Od leta 1991 z grbom mest
Registrske tablice so vozila dobila že ob koncu 19. stoletja, in sicer najprej v Franciji (1893) in Nemčiji (1896). Slovenija je svoje tablice z grbom mest, kjer je sedež upravnih enot, uvedla v letu 1991, leta 2004, z vstopom v EU, smo dobili moder trak z evropsko zastavo in mednarodno oznako SLO, a smo izgubili (slovensko) zeleno obrobo (namesto nje se je pojavila črna), ki so jo potem vrnili v letu 2008.
Zakaj bi sedanje tablice sploh menjali?
Seveda se najprej postavlja vprašanje, zakaj bi nekaj tako tradicionalnega in uporabljanega, kot je pločevinasta registrska tablica, sploh zamenjali z elektroniko. Prvi odgovor je vsekakor povezan s preprostejšim nadzorom avtomobilov. Po eni strani takšnih, ki so ukradeni in na katerih bi lahko že tablica sporočala, da jih vozi nepooblaščena oseba, po drugi strani pa bi elektronske registrske tablice lahko pripomogle k preprostejšemu plačevanju in obračunavanju storitev, kot so cestnine, parkirnine in podobno. No, seveda v ta okvir spada tudi zaračunavanje kazni, ki bi lahko postalo popolnoma avtomatizirano.
A zdi se, da gredo ideje tudi v druge smeri. Tako bi pametno registrsko tablico lahko uporabljali kot oglaševalsko tablo, ne nujno z nepotrebnimi oglasi, ampak predvsem takšnimi, ki bi predstavljali določen dogodek (denimo testne vožnje), sporočali, da je lastnik avtomobila zavezan tej ali oni akciji (slogani, podpora ...), ali pa bi nanjo preprosto dopisovali določena dovoljenja (parkiranje na prostorih za invalide, denimo). V državah, kjer je na tablicah zapisana veljavnost registracije, bi bilo podaljšanje bolj preprosto označiti.
Pločevinaste registrske tablice so lahko zanimive tudi za zbiralce. Elektronske bržkone ne bodo tako pritrjene na steno ... FOTO: Shutterstock
Jasno je, da so ideje ameriških podjetij povezane predvsem s pričakovano dobičkonosnostjo, a ko gre za pametne tablice, vendarle razmišljajo tudi o varnosti. Vanje vgrajena elektronika bi lahko poskrbela za obveščanje drugih voznikov o posebnih okoliščinah na cesti (komunikacija med vozili), lahko pa bi tudi določili, da lastnik dobi obvestilo, ko se avtomobil premakne z določenega območja, kar bi prišlo prav izposojevalcem avtomobilov in večjim podjetjem, a tudi staršem.
V Sloveniji o elektronskih tablicah še ne razmišljajo
Pod črto lahko povzamemo, da bi morebitna splošna uporaba pametnih registrskih tablic vendarle pomenila predvsem možnost večjega nadzora – česar si lastniki avtomobilov najbrž ne želijo. Pri Reviver Auto sicer poudarjajo, da je komunikacija med tablico in strežnikom močno zavarovana, a vseeno bi se lahko zgodilo, da jo napadejo hekerji, s čimer bi lahko lastniku mimogrede naredili vsaj moralno škodo.
In če pametne tablice že preizkušajo v ZDA in Dubaju, smo lahko pri nas še pomirjeni. Kakor so nam povedali na ministrstvu za infrastrukturo, še ne razmišljajo o možnosti uvedbe digitalnih registrskih tablic. Poudarjajo, da gre pri poskusih uvajanja digitalnih registrskih tablic v ZDA za pilotni projekt, o katerem še ni mogoče reči, kakšne so njegove prednosti in slabosti. Zadovoljni bomo, če jih bodo presojali tudi in predvsem z vidika običajnega potrošnika in ne samo vladnih in korporacijskih želja ...
- Na avtomobile počasi prihajajo pametne registrske tablice.
- Pametno registrsko tablico bi lahko uporabljali tudi kot oglaševalsko tablo.
- Na ministrstvu za infrastrukturo za zdaj ne razmišljajo o možnosti njihove uvedbe.
Komentarji