Kako je videti glasba? Kakšne oblike je zvok? Kakšne barve so islandski kitarski rifi? Ali pa trdi, odsekani ritmi trapa? Odgovore ponuja prodajna razstava plakatov, ki so jih mladi umetniki ustvarili za glasbene skupine, ki se letos predstavljajo na
festivalu Ment. V galeriji DobraVaga si jih lahko ogledate danes ob 19. uri.
Pred tremi leti so v Kinu Šiška, ki organizira festival
Ment, na pobudo nekdanje vodje vizualnih umetnosti Piere Ravnikar prvič zgradili most med svežimi glasbenimi skupinami in posameznimi izvajalci, ki se predstavljajo pred novinarji, promotorji, založbami in agenti iz Evrope, in domačimi mladimi likovniki. Pravzaprav so obe skupini ustvarjalcev povabili na zmenek (na slepo) –
AppointMENT, kot so v angleško različico prevedli ta spremljevalni vizualni sklop. Vsakemu vizualnemu umetniku so, ne brez občutka za specifiko njegove estetike in siceršnje preference, dodelili po enega glasbenega izvajalca z nalogo, da na njegovo glasbo ustvari plakat. Te vezi je tudi letos v vlogi kuratorke stkala diplomantka umetnostne zgodovine
Dora Trček, ki že več let projektno sodeluje z DobroVago.
Kuratorki razstave Dora Trček (levo) in Lara Mejač sta povezali glasbeno-likovne pare. Foto Jože Suhadolnik
Prvo leto je nastalo 50 unikatnih glasbeno-umetniških plakatov – toliko, kolikor se na festivalu predstavlja glasbenih skupin. Naslednje leto jih je v tehniki risoprinta nastalo 69, letos še dva več. Domačim likovnikom, ki ustvarjajo na področjih slikarstva, ilustracije, fotografije, grafičnega oblikovanja, 3D-modeliranja in grafitarstva, se je pridružilo še nekaj tujih. Ti prihajajo iz Švedske, Belgije, Švice, Madžarske, Italije, Srbije in Hrvaške.
Alin Kostiov je ustvarila plakat za Nurio Graham. Foto arhiv DobreVage
Ana Lucija Šarić je ustvarila plakat na glasbo skupine Ätna. Foto arhiv DobreVage
Da bi povezala prave pare, je Dora Trček najprej preposlušala glasbo vseh nastopajočih na prihajajočem
Mentu, nato pa poiskala mlade, v večini še neuveljavljene likovnike, ki bi s svojim slogom lahko ustvarili zanimive plakate. Pri tem ji je pomagala sokuratorka
Lara Mejač, njun vir so bili festivali, skupinske razstave, nekateri vizualni umetnosti posvečeni spletni portali in celo instagram. »Zanimivo je, da sem si morda v procesu določanja likovno-glasbenih parov predstavljala določeno estetiko, nato pa je nastalo nekaj drugega. Saj vizualne umetnike glasba navdihuje različno. Nekateri se osredotočijo na podobo glasbenika, drugi na rdečo nit glasbenih videospotov ali motive v glasbi, nekatere navdihnejo naslovi skladb, druge le deli besedila,« je povedala Dora Trček.
Vizualno-plesne kompozicije
V izrednih primerih si umetnik sam izbere skupino, za katero bo ustvaril plakat. Ko je slikar Marko Šajn slišal, da bo na
Mentu nastopila njegova priljubljena skupina
Iceage, se je javil kar sam. »Lažje je delati za band, če poznaš njihovo glasbo in imaš določene asociacije,« je povedal Šajn, ki je ob islandskem punk-rocku pomislil na Matissovo sliko
Ples. V njegovi interpretaciji pet plesalcev v krogu dobi sodobnejši izraz, ki spominja na punkovski ples pogo.
Marko Šajn je ob islandskem punk-rocku skupine Iceage pomislil na Matissovo sliko Ples.
Marko Šajn pri
AppointMENTu sodeluje že tretje leto. Čeprav umetniki za to ne dobijo honorarja in je plačilo vstopnica na vse koncerte in dogodke
Menta ter deset izvodov njihovega dela, je to za mnoge priložnost, ki je ne gre zamuditi. »Nastane zanimiva interakcija. Glasbeniki vidijo, kaj smo ustvarili, in včasih pride do nadaljnjih sodelovanj. Včasih je dovolj že priložnost, da z njimi pokramljaš po koncertu, kar se sicer verjetno ne bi zgodilo,« je dejal Šajn.
Plakat Janje Kosi na glasbo Tὐs Nua. Foto arhiv DobreVage
Anna Katalin je ustvarila plakat za skupino Klein. Fotografiji arhiv DobreVage
Tudi Anji Romih, ki deluje pod umetniškim imenom Smech, skupina ali bolje skupnost Hyperboloid ni tuja. Z ruskim kolektivom producentov IDM (Intelligent dance music) sloga je v vlogi vidžejke sodelovala pred leti, zato ji je njihova glasba dobro znana. Kot vidžejka, ki je vajena kreirati vizualije na glasbeno podlago, je v svoj plakat ujela celostno podobo njihovega opusa z nekakšno digitalno kiberestetiko. Ta slog je prepletla s svojo vizijo in ustvarila futuristično fluidno pokrajino, v kateri lesketajoče se črnine pljuskajo na barvite oblike.
Fluidna pokrajina ruske skupine Hyperboloid je vizija Anje Romih, znane kot Smech. Foto arhiv DobreVage
Enainsedemdeset plakatov, ki tokrat izzivajo gabarite forme oziroma medija s kvadratnim formatom dimenzije 31,43 krat 31,43 centimetra, referenčnim za LP-ploščo, bo na ogled (in nakup) v DobriVagi do 22. februarja. V času festivala
Ment, od 30. januarja do 1. februarja, pa tudi v zgornjem nadstropju Kina Šiška.
Lovro Škiljić in plakat skupine Charlie & The Lesbians Foto arhiv DobreVage
Luka Grčar je takole videl glasbo Jeanne Added. Foto arhiv DobreVage
Komentarji