Rdeči kiosk v tretjem nadstropju MoME, newyorškega muzeja sodobne umetnosti, te dni ne bi smel biti presenečenje. Ko je nekdanji kurator muzeja
Emilio Ambasz v začetku sedemdesetih let videl zaobljeno plastično kocko slovenskega arhitekta
Saše Mächtiga, jo je nemudoma uvrstil v muzejsko zbirko. Le da so bila vrata preozka ...
»Nihče v MoMI se ni zavedal, kako velika je ta presneta reč, zato je niso mogli spraviti v muzej,« je Ambaszov naslednik, kurator za arhitekturo in oblikovanje
Martino Stierli, opisal usodo znamenitega cestnega pohištva. Zato so ga postavili tja, kamor v resnici spada, v 53. ulico, kjer naj bi ga nekaj časa uporabljali za prodajalno hot dogov, nato so ga posodili izobraževalni ustanovi na Long Islandu, nakar so se sledi za njim za nekaj časa izgubile. Dokler ga niso znova našli in dali temeljito obnoviti.
»Zdelo se nam je pomembno, da ta resnično osupljivi objekt spet pripeljemo v muzej, posebej zdaj, ko imamo dovolj velika vrata,« je napol v šali dejal Stierli. Z
Vladimirjem Kulićem, izrednim profesorjem arhitekture na univerzi Florida Atlantic, sta postavila razstavo
K betonski/konkretni utopiji o jugoslovanski arhitekturi med letoma 1948 in 1980. Znameniti K67 je prva stvar, ki jo obiskovalci zagledajo, ko stopijo iz dvigala, svojevrstna vstopna točka in hkrati simbol fizične in ideološke preobrazbe takratne države je nekakšen povzetek MoMINE predstavitve.
Časovni okvir razstave ni naključen, sega od spora Tita s Stalinom in se konča s Titovo smrtjo. FOTO: arhiv MoME
Zlata jama za arhitekturne zgodovinarje
Zanimivo je, da si je švicarski profesor zgodovine umetnosti in arhitekture, ki je kurator v MoMI od marca 2015, za svoj prvi veliki projekt izbral prav Jugoslavijo. Dejal je, da ga je po eni strani očarala estetika, »sijaj, obilje in visoka kakovost« povojne jugoslovanske arhitekture in oblikovanja, ki je bila po njegovem mnenju enakovredna vsemu, kar je takrat nastajalo po svetu. Po drugi strani ga je pritegnil sociološki pogled, saj sodobna arhitektura na Zahodu »vse bolj postaja razkošna dobrina za premožne in bleščeče revije«, namesto da bi bila vključena v izboljševanje družbe.
Vladimir Kulić, ki je še kot študent v Teksasu zapisal, da je Jugoslavija zlata jama za arhiterkurne zgodovinarje, in doživel nekaj posmeha, je zdaj z zadoščenjem ugotovil, da je prošnja MoMe, naj pomaga pripraviti razstavo, potrditev njegovega razmišljanja. Podobno kot Stierli je zatrdil, da je pogled na jugoslovansko arhitekturo pomemben za današnji trenutek, saj nam v sedanjih političnih razmerah kaže, kako je »utopičen projekt emancipacije na različnih ravneh nekaj, k čemur se je morda treba vrniti«.
Pri tem je mislil na takratna prizadevanja, da bi s skupnimi močmi zgradili družbo, v kateri si večina zasluži dostojanstveno življenje, takšne pobude pa je »štirideset let neoliberalne ideologije po svetu precej zastrlo«. Zdi se, da je časovna oddaljenost zbrusila ostre robove jugoslovanske realnosti, v obdobju izpraševanja gospodarskega sistema po finančni krizi in dušenja demokracije v valu cenenega populizma pa sta se samoupravljanje in neuvrščenost zazdela zanimiva koncepta.
Od informbiroja do Hiše cvetja
Časovni okvir razstave ni naključen. Sega od spora jugoslovanskega diktatorja Josipa Broza - Tita s sovjetskim Josipom Stalinom, sledila sta zasuk k Zahodu in postopno odpiranje države. Konča se s Titovo smrtjo, ko se je začelo novo obdobje v politiki in arhitekturi. »Dva meseca po Titovi smrti je zagrebški časopis
Arhitektura posvetil posebno številko postmodernizmu, kar smo izrabili kot mejnik, omejili smo se namreč samo na modernistično arhitekturo,« je pojasnil Kulić.
Na ogled je več kot 560 predmetov, ki so jih dolgo zbirali in izbirali s strokovnjaki iz naslednic nekdanje skupne države. »V Sloveniji je bilo delo lahko, saj imate Muzej za arhitekturo in oblikovanje, ponekod drugod smo morali iskati naslove posameznih arhitektov in njihovih družin, to je bilo obsežno delo, z veliko potovanja in raziskav, toda vesel sem, da imamo toliko materiala,« je bil zadovoljen Stierli.
Vse zbrano so razdelili v štiri sklope. Modernizacija raziskuje preobrazbo podeželske države v delavsko, globalno omrežje se ukvarja z jugoslovanskim vplivom na nove države v gibanju neuvrščenih. Oblikovanje je v ospredju v sklopu vsakdanje življenje, v delu, imenovanem identitete, pa so razlike med posameznimi arhitekturnimi šolami združene v kalejdoskop kultur, pol stoletja zvezanih z geslom bratstva in enotnosti.
Na ogled je več kot 560 predmetov, ki so jih dolgo zbirali in izbirali s pomočjo strokovnjakov iz naslednic nekdanje skupne države. FOTO: arhiv MoME
Navdušenje nad živim
Kulić je izpostavil
Edvarda Ravnikarja in njegov izjemni vpliv na slovensko in jugoslovansko arhitekturo ter zgodbo svetovljana
Juraja Neidhardta, pomočnika znamenitega Le Corbusiera, ki ga je Slovenec
Dušan Grabrijan prepričal, da se je preselil v Sarajevo, kjer sta skupaj napisala knjigo
Arhitektura Bosne in pot v sodobnost. »Niti v sanjah si nismo mislili, da bi lahko našli originalne risbe, toda hči Tatjana je tri škatle z njimi ohranila med obleganjem Sarajeva,« je bil vesel Kulić, njemu in Ravnikarju pa so namenili posebni sobi.
Stierli je omenil tudi na Zahodu prvič predstavljen veliki model japonskega arhitekta
Kenza Tanga, ki je zasnoval obnovo v potresu porušenega Skopja, ter podobno kot Kulić Neidhardtove na novo odkrite originale. Med slovenskimi avtorji ima pomembno vlogo
Split 3, življenjsko delo arhitekta
Vladimirja Mušiča, po Kulićevih besedah je naselje za 50.000 ljudi izjemen dosežek. »Kljub uničenju je arhitektura, ki jo prikazujemo, še vedno velik del mest, je njihovo moderno jedro, brez katerega ne bi mogli živeti. Nekatere navdušujejo ruševine, meni se zdi veliko bolj zanimivo tisto, kar živi še naprej.«
Kurator za arhitekturo in oblikovanje Martino Stierli: »Upam, da bodo obiskovalci osupli«
Samo od sebe se postavlja vprašanje, zakaj ravno Jugoslavija?
To je precej neznano poglavje v svetovni arhitekturi, razstava naj bi prispevala h kritičnemu prevrednotenju arhitekturne zgodovine, saj je ta preveč osredotočena na Zahod in Evropo. Po estetski plati je veliko projektov, ki jih prikazujemo, enakovrednih najboljšemu, kar je prinesla arhitektura po drugi svetovni vojni. Po družbeni plati je bilo zanimivo raziskovati, kako lahko arhitektura pripomore k projektu boljše družbe. Socialistična Jugoslavija je uporabljala arhitekturo zelo strateško, da bi zagotovila prostor za novo podobo takšne družbe. Arhitektura lahko uspeva samo takrat, ko je del večjega projekta, v službi skupnega dobrega.
Torej ni naključje, da je razstava postavljena v času, ko razpravljamo o rastoči neenakosti v (ameriški) družbi, o krizi sedanjih modelov?
Ne, trenutek je pravi. Jugoslavija je ubrala tretjo pot med kapitalizmom in komunizmom. Čeprav vemo, da je projekt propadel, nam daje tehtno lekcijo, kako lahko arhitektura prispeva k družbi, v kateri je izobrazba brezplačna, kjer ima vsak v imenu skupnega dobrega dostop do osnovnih storitev. Upamo, da bodo obiskovalci osupli, ko bodo ugotovili, da sploh niso vedeli, da kaj takega obstaja, da se jim bo zdelo sijajno in da bodo skušali izvedeti kaj več tako o državi kot o njeni arhitekturi. Prav tako si želim, da bi videli, kako je arhitektura lahko družbeni projekt in skupno dobro. Če bodo zaznali ti dve sporočili, bom zelo zadovoljen.
Zakaj je jugoslovanska arhitektura ostala neznanka?
Delno zaradi hladne vojne. Jugoslavija je bila sicer med obema blokoma, toda na Zahodu so jo dojemali kot del vzhodnega, socialističnega sveta. Ni bilo dovolj pretoka informacij, hkrati so izključevali projekte, ki niso bili uvrščeni na Zahod. Z razrastom nacionalizma in izbruhom vojn, ki so končale utopični projekt, je Jugoslavija v očeh zahodne inteligence postala utelešenje poloma in nasilja. Ta stigma je prisotna še danes, upam, da bo razstava spremenila takšno dojemanje.
Komentarji