Ljubljana – Na eni strani okenca v japonskem zaporu Carlos Ghosn, nekdanji prvi mož avtomobilskega zavezništva Renault-Nissan-Mitsubishi, na drugi novinarji, ob njih pa dva varnostnika. Ghosn je v pogovoru ocenil, da so obtožbe proti njemu del zarote vodilnih v Nissanu, s katero želijo preprečiti tesnejše povezovanje z Renaultom. V priporu je danes 74. dan.
Ghosn je v zadnjih dneh prvič po novembrskem pridržanju spregovoril za japonske in francoske medije. »Zakaj sem kaznovan, še preden so me spoznali za krivega?« se je med drugim vprašal in za obtožbe okrivil Nissan: »Pred mano je vojska Nissana, več kot sto ljudi je dodeljenih temu primeru, 70 ljudi na tožilstvu, jaz pa sem že več kot 70 dni v zaporu. Brez telefona, brez računalnika ... kako se lahko branim?« Prepričan je, da v Nissanu nasprotujejo njegovim načrtom za tesnejše povezovanje treh avtomobilskih proizvajalcev v zavezništvu Renaulta, Nissana in Mitsubishija.
Ghosn, ki ima vzdevek Le Cost Killer (iztrebljevalec stroškov), je pred dvema desetletjema pred stečajem, tudi z odpuščanjem in zapiranjem tovarn, rešil Nissan. Kmalu po njegovi aretaciji je sicer izvršni direktor Nissana Hiroto Saikava zavrnil trditve, da je Ghosn res tako veliko pripomogel k Nissanovemu preporodu, in izjavil, da je nakopičena moč v njegovih rokah škodila podjetju med njegovim dolgotrajnim vladanjem.
Nissan in Renault sodelujeta na nekaterih področjih, denimo pri nakupih, vendar ostajata neodvisna. Ghosn se je zavzemal za tesnejše povezovanje, vključno z možnostjo združitvije, čemur japonska korporacija v strahu pred francoskim prevzemom nasprotuje. Zdaj ima Renault v lasti 43,4-odstotni delež Nissana, ta pa 15-odstotni delež Renaulta in nobenih glasovalnih pravic. Nissan je še 34-odstotni lastnik Mitsubishija. Po aretaciji brazilsko-libanonskega-francoskega poslovneža je večje povezovanje med avtomobilskimi proizvajalci pod vprašajem.
Ghosn se je zavzemal za tesnejše povezovanje med Renaultom in Nissanom, čemur Japonci nasprotujejo. Foto Reuters
Vsi trije so lani naredili 10,76 milijona vozil, kar je 1,4 odstotka več kot leto prej. Nissan je proizvedel 5,66 milijona vozil (2,8 odstotka manj kot leto prej), Renault rekordnih 3,9 milijona (3,2 odstotka več) in Mitsubishi 1,2 milijona (18-odstotna rast). Večino prihodkov, izdelkov in dobička v tem trikotniku se ustvari na Japonskem.
Z ženo se še ni slišal
V pogovoru je dejal, da od 19. novembra, ko je bil aretiran, ni smel poklicati žene Carol in otrok. Tudi ponoči so luči v priporu prižgane, brez ure je nemogoče obdržati občutek za čas, je po poročanju STA opisal razmere: »Imam le 30 minut za izhod. Močno si želim svežega zraka. Sem močan, a sem utrujen.«
Sodišče mu je možnost plačila varščine odreklo zaradi begosumnosti in možnosti uničevanja dokazov. Japonske oblasti niso imele posluha za njegove obljube, da bo nosil sledilno napravo in plačal varnostnike, ki bi ga spremljali in bi jih izbralo tožilstvo.
Ghosn zavrača očitke
Ghosn je znova zavrnil obtožbe tožilstva, ki mu očita finančne malverzacije v Nissanu, in sicer s prikrivanjem svojih prihodkov. »Ni enega jena, ki sem ga prejel in ga nisem prijavil,« je dejal Ghosn. Preiskovalci tudi preiskujejo, da naj bi Ghosn svoje zasebne investicijske izgube prenesel v Nissanove knjige.
Po aretaciji, sta ga upravna odbora Nissana in Mitsubishija odstavila kot predsednika, prejšnji teden pa je odstopil kot prvi mož Renaulta. Novi glavni izvršni direktor je postal Thierry Bollore, predsednik skupine pa Jean-Dominique Senard, ki bo tudi zastopal Renault v zavezništvu z Nissanom in Mitsubishijem.
Komentarji