Ljubljana – Turistične agencije so v skladu z možnostjo, ki jim jo je prinesel drugi sveženj interventnih ukrepov, stranke že začele obveščati o
izdaji vrednotnic za odpovedana potovanja zaradi pandemije koronavirusa. A marsikaterega potrošnika je to spravilo v slabo voljo, saj nimajo nobene garancije, da bodo vavčerje v dveh letih lahko izkoristili.
Kot smo v
Delu že pisali, so izredni ukrepi zaradi pandemije koronavirusa odpihnili tudi potovanja prek turističnih agencij. Zakon o varstvu potrošnikov sicer določa, da ima stranka v primeru izrednih dogodkov pravico do vračila v gotovini, a ker bi agencije hkrati težko poplačale vse stranke, je vlada v okviru protikriznih ukrepov predvidela izdajo vrednotnic, ki jih bo mogoče unovčiti v dveh letih. Tako agencije strankam že pošiljajo dobropise za odpovedana potovanja. Če potrošnik izdane vrednotnice ne unovči v 24 mesecih, lahko 14 dni po preteku tega obdobja od agencije zahteva, da mu vrednost vrne v denarju. Potrošnik se lahko tudi ne strinja z izdajo vrednotnice. V tem primeru mu mora agencija denar vrniti v 12 mesecih po koncu epidemije. Agencije naj bi za vrednotnice jamčile s svojim premoženjem.
Za 30 do 50 milijonov evrov odpovedanih potovanj.
Agencije največ prometa ustvarijo s tujci.
Do denarja šele 12 mesecev po koncu epidemije.
Obvestilo o vavčerju je prejela tudi bralka, ki ji pri agenciji Palma za odpovedano potovanje dolgujejo 1000 evrov. Nad takšno rešitvijo je zelo razočarana, ker jih nihče ni nič vprašal. »To ni malo denarja. Kdo mi zagotavlja, da bom sploh lahko šla na potovanje? Kakšno premoženje sploh imajo agencije? To ni rešitev za potrošnika,« pravi sogovornica.
Zavarovanje pred bankrotom
Slovenska rešitev tudi
ni povsem v skladu s smernicami evropske komisije, ki poudarja, da mora biti to prostovoljno. Komisija je prav včeraj članicam priporočila, naj vavčerje naredijo bolj privlačne. Veljali naj bi vsaj eno leto za drugo ponudbo, a bi bili hkrati zavarovani pred bankrotom podjetja in prenosljivi, kar pri nas niso. Pri tem je lahko jamstvo javno ali zasebno.
Breda Kutin Foto Šipić Roman
Nad našo zakonsko rešitvijo so razočarani tudi v Zvezi potrošnikov Slovenije. Že od sredine marca so se zavzemali, da bi agencije sicer imele možnost izdati vrednotnico namesto izplačila, a le, če bi bilo to v dogovoru s stranko in če bi oblikovali tudi jamstveni sklad za te dobropise. »To je izjemno nepošteno do potrošnikov, problema turističnih agencij pa ne rešuje,« pravi predsednica zveze
Breda Kutin, ki opozarja, da tudi potrošniki čutijo posledice krize zaradi koronavirusa, zdaj pa morajo še brezobrestno financirati agencije.
Računajo na Grčijo in Hrvaško
In za koliko denarja gre? Uradnih številk ni, generalni sekretar Zveze turističnih agencij Slovenije
Mišo Mrvaljević pa pojasnjuje, da letni promet agencij pri nas znaša približno 650 milijonov evrov, torej bi bilo vplačanih sredstev za odpovedana potovanja lahko od 30 do 50 milijonov evrov. Turistične agencije pri nas bi lahko odprle vrata prihodnji teden. Mrvaljević pravi, da pri prodaji aranžmajev poleti računajo predvsem na države mediteranskega bazena, zlasti na Grčijo in Hrvaško. Prej se bo, opozarja, treba dogovoriti, kako bo s prehodi mej tudi v Slovenijo. Kar 50 do 70 odstotkov prometa agencij namreč ustvarijo tujci, ki pridejo v našo državo. Evropsko združenje turističnih agencij ocenjuje, da bodo imele agencije v prvem četrtletju letos 30 milijard evrov manj prihodkov, v drugem pa 46 milijard manj kot lani.
Komentarji