Na temelju vse zmogljivejših računalnikov, inovativnih programov in čedalje bolj bistre umetne inteligence se razvija digitalizirana družba neslutenih razsežnosti. Digitalizirajo se podjetja vseh velikosti. Digitalizira se družba kot celota, digitalizirajo se posamezniki. Razvoj je hiter in še zdaleč ni končan.
Industrija 4.0, digitalizacija in robotizacija so besede, ki so močno zaznamovale gospodarski razvoj zadnjih let. Tehnološki razvoj je poskrbel, da so stvari, ki so bile še pred desetletjem ali dvema v domeni znanstveno-fantastičnih filmov, danes resničnost. Računalniki, pametni telefoni, roboti so le košček vsega tega. V zadnjem času se znanstveniki veliko posvečajo razvoju umetne inteligence, ki bo sčasoma postala del avtomobilov, pametnih mobitelov in ne nazadnje poslovnih aplikacij. Ali bo poslovna aplikacija z umetno inteligenco v prihodnosti zamenjala poslovne svetovalce, je po besedah nekaterih le še vprašanje nekaj let.
Poslovni svet se suče hitreje
Računalniki, pametni mobiteli in internet so stvari, ki so temeljito spremenile poslovanje. Zaradi njih se poslovni svet obrača hitreje, kot se je nekoč. Obenem pa je poslovanje postalo globalno, saj so mnoge tehnološke rešitve na nek način zmanjšale svet. Če smo nekoč morali za sklepanje poslov veliko potovati, lahko danes marsikateri sestanek opravimo iz pisarne ali kar iz domačega naslanjača. Potrebujemo le ustrezno aplikacijo za komunikacijo, pametni mobitel in dostop do spleta.
Poslovni svet se suče hitreje. Foto: Istockphoto
Robotizacija tudi v manjša podjetja
Sodobna tehnologija prinaša tudi spremembe v proizvodnih procesih. Ti postajajo čedalje bolj avtomatizirani in robotizirani. Nesporno dejstvo je, da roboti prekašajo ljudi pri opravljanju ponavljajočih se opravil, so hitrejši, bolj zanesljivi in ne nazadnje tudi cenejši. Ali to pomeni, da nas bodo v prihodnosti zamenjali stroji? Deloma to drži za proizvodnjo, kjer ni potrebno kreativno razmišljanje. Vsekakor pa digitalizacija in robotizacija prinašata spremembe v strukturi zaposlenih.
Futurologi so mnenja, da bodo nekvalificirano delovno silo brez težav zamenjali roboti. In ta proces se že marsikje dogaja. Ne nazadnje so mnoga slovenska proizvodna podjetja marsikje robotizirana – ne le tista največja, roboti so vse bolj prisotni tudi v manjših podjetjih.
Avtomobilska industrija je zagotovo tista, ki prednjači pri uporabi robotov, ki opravljajo natančna varjenja in stvari, ki so nevarne človekovemu zdravju – denimo lakirajo avtomobile. Veliko je tudi avtomatiziranih skladišč, kjer glavno delo opravijo samovozni viličarji, transportni vozički ipd. V tujini je tovrstnih rešitev še več in so še bolj razširjene. Sicer robotizacija proizvodnih procesov zahteva velika vlaganja, a na dolgi rok se računi izidejo – manjši stroški dela, večja učinkovitost, manj nezgod in napak.
Brez ustrezne infrastrukture ni digitalizacije
Zelo pomembno, če ne kar ključno vlogo pri razvoju digitalizacije imajo telekomunikacijska podjetja. V Sloveniji po stopnji zagotavljanja digitalnih rešitev med telekomunikacijskimi operaterji najbolj izrazito izstopa Telekom Slovenije. Brez kakovostne infrastrukture za telekomunikacije bi bila uporaba naprav, na katerih temelji levji delež procesa digitalizacije, zelo okrnjena, zato lahko le velika telekomunikacijska podjetja nastopajo kot resen celovit ponudnik rešitev na področju informacijsko-komunikacijske tehnologije. Pri Telekomu Slovenije smo zasledili IT-rešitve za podjetja vseh velikosti. Med najnovejšimi storitvami so rešitve
SAP v oblaku, za katere imajo trenutno edini v Sloveniji licenco. Za uporabnike to pomeni, da lahko dobijo uveljavljeno rešitev ERP za fiksen mesečni znesek (brez investicije) in si s tem zagotovijo vrhunsko informacijsko platformo za podporo poslovanju. Za celotno SAP-strojno in programsko opremo ter za varnost, hrambo podatkov in neprekinjeno poslovanje podjetja v tem primeru skrbijo v Telekomu Slovenije. Na podoben način kot zagotavljajo SAP-rešitve za večja podjetja, imajo za manjša in srednje velika podjetja prilagojeno rešitev Pantheon v oblaku. Tudi v tem primeru gre za program ERP v oblaku, kjer Telekom Slovenije kot ponudnik skrbi za programsko opremo, varnost, hrambo podatkov in neprekinjeno poslovanje, uporabnik pa storitve le uporablja ob določeni mesečni naročnini.
Svet se digitalizira s svetlobno hitrostjo. Foto: Istockphoto
Slovenski indeks digitalizacije
Kako digitalizirana pa so naša podjetja, predvsem srednja in majhna, ki predstavljajo hrbtenico gospodarstva? Glede na podatke Statističnega urada RS ima večina slovenskih podjetij relativno nizek digitalni indeks, ki meri intenzivnost uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologij v podjetjih. Med podjetji, ki imajo vsaj 10 zaposlenih, je tako 44 odstotkov takšnih, ki imajo nizek digitalni indeks, 38 odstotkov jih ima zelo nizek digitalni indeks, visok digitalni indeks izkazuje 17 odstotkov podjetij, zelo visok digitalni indeks pa le en odstotek podjetij. Podatki tudi kažejo, da je uporaba informacijsko-komunikacijskih tehnologij intenzivnejša v podjetjih, ki se ukvarjajo s storitveno dejavnostjo, manj pa v podjetjih s proizvodno dejavnostjo. V storitvenih dejavnostih ima nizek digitalni indeks 48 odstotkov podjetij, visok digitalni indeks 26 odstotkov podjetij, zelo nizek digitalni indeks ima 24 odstotkov podjetij, zelo visok digitalni indeks pa dva odstotka podjetij. Med podjetji v proizvodnih dejavnostih jih ima polovica zelo nizek digitalni indeks (52 odstotkov), 41 odstotkov podjetij ima nizek digitalni indeks, 7 odstotkov podjetij pa visok digitalni indeks.
Pot vodi navzgor
Seveda nas je zanimalo, kako bi se lahko stanje digitalizacije pri manjših slovenskih podjetjih izboljšalo. V Telekomu Slovenije vidijo dva ključna izziva na tej poti: »Prvi izziv je ta, da se, splošno gledano, mala in srednja podjetja še ne zavedajo dovolj, kaj in kako lahko digitalne rešitve doprinesejo k poslovanju. V večini primerov ne poznajo funkcionalnosti in njihovega vpliva na poslovanje, tako da je na tem področju potrebno podjetnike še ozaveščati in izpostavljati primere dobre prakse. Drugi izziv pa je, da vsak podjetnik ve, kje lahko naroči telekomunikacijske storitve za svoje potrebe, medtem ko ima pri iskanju ponudnika, ki mu lahko zagotovi učinkovito digitalizacijo njegovega poslovanja, več težav« pravijo strokovnjaki Telekoma Slovenije.
Pot vodi navzgor. Foto: Istockphoto
Posel v oblakih
Zadnja leta so v svetu za majhna in srednja podjetja na voljo storitveni portali, tako imenovani »Cloud Marketplace«, kjer lahko podjetja naročajo večino osnovnih IKT-storitev za digitalizacijo poslovanja. Takšni portali imajo običajno na voljo različne informacijske rešitve različnih dobaviteljev, primerne pa so predvsem za manjša in srednja podjetja, ki kupujejo rešitve »s police« brez prilagoditev. Zaradi majhnosti našega trga je ponudba tovrstnih portalov in informacijskih rešitev v slovenskem jeziku in s slovenskimi pogodbami za zdaj še precej okrnjena ter ne nudi dodatnih možnosti prilagoditve podjetju in poprodajne podpore.
Stalno v poslu
Kot smo že omenili, se posel danes odvija hitreje, predvsem pa globalno. Zato je za podjetnika gotovo prednost, če lahko do relevantnih podatkov in dokumentov dostopa povsod, ne glede na čas in kraj. To omogoča
Microsoftova rešitev Office 356, ki nudi 1 TB prostora za shranjevanje podatkov v oblaku z najnaprednejšo zaščito ter nabor številnih programov, ki občutno olajšajo vsakodnevno delo z dokumenti. Še več, dokumente lahko urejamo istočasno z drugimi in smo tako še učinkovitejši. Delo zato poteka hitro in nemoteno, obenem pa smo ves čas lahko na zvezi s poslovnimi partnerji ali strankami, jih kar prek koledarja obveščamo o svoji razpoložljivosti ali pa v danem trenutku opravimo videokonferenco. Poleg vsega pa lahko Office 356 prilagodimo potrebam svojega posla, pri čemer nam pomagajo strokovnjaki Telekoma Slovenija.
Na voljo so različne poslovne rešitve
Seveda pa omenjeni Microsoftova in SAP-rešitev še zdaleč nista edini. V Telekomu Slovenije malim in srednje velikim podjetjem omogočajo vzpostavitev internega računalniškega, informacijskega in telekomunikacijskega omrežja ter njegovo brezhibno delovanje, uporabniki pa se lahko odločijo za mesečni najem ali pa nakup. Ob tem poslovnim uporabnikom ne glede na velikost podjetja ponujajo tudi programsko opremo ter strokovno izobraževanje in svetovanje certificiranih strokovnjakov. Ti podjetjem nudijo
celovite upravljane, oddaljene in
premijske storitve, ki zaokrožajo ponudbo IKT-rešitev in zagotavljajo najboljšo uporabniško izkušnjo. Tako lahko podjetja za svoje poslovanje v polni meri izkoristijo prednosti, ki jih prinašajo sodobne informacijsko-komunikacijske tehnologije, ob tem pa jim storitve v oblaku zagotavljajo varnost in stalen dostop do podatkov tudi izven pisarne. Partnersko sodelovanje z različnimi domačimi in tujimi ponudniki storitev omogoča hitro uvajanje novih e-storitev, s tem pa še večjo odzivnost in proaktivnost pri zagotavljanju najsodobnejših rešitev.
Izkušnje štejejo
Tudi sam razvoj digitalnih rešitev za mala in srednja podjetja temelji na vse večji podpori in integraciji izbranih rešitev v poslovanje podjetja, pri tem pa sicer zahtevajo določeno mero strokovnega znanja, ki ga podjetja praviloma nimajo. »Zato ponudbo oblikujemo skupaj z uporabniki ter poskrbimo za namestitev, delovanje in preprosto uporabo storitev. S celovito ponudbo in podporo zagotovimo brezskrbno uporabo
IKT-rešitev, tako da se sama podjetja lahko osredotočajo na svojo osnovno dejavnost,« pravijo v Telekomu Slovenije, kjer so si sicer zadali cilj, da postanejo eden največjih zunanjih sodelavcev podjetij na področju digitalnih rešitev, ki omogočajo optimizacijo poslovanja in odpirajo nove trge. Pri tem izkušnje, ki so jih v podjetju tekom let pridobivali na področju naprednih poslovnih storitev v sodelovanju z velikimi poslovnimi uporabniki, prenašajo na področje malih in srednje velikih poslovnih uporabnikov.
www.telekom.si/poslovni