Nasa in
Spacex sta pripravljena na zgodovinsko izstrelitev prvega komercialnega plovila za prevoz človeške posadke v vesolje. A v sredo je bila narava močnejša od tehnologije. Nad Florido so se namreč pripodili nevihtni oblaki in preprečili polet. Izstrelitev je bila predvidena za 22.33 z izstrelitvene ploščadi 39A na Cape Canaveralu, a so uro, ki je odštevala, ustavili 17 minut pred izstrelitvijo.
Nasa in Spacex nikakor nista želela tvegati, da bi se astronavtoma karkoli zgodilo.
Naslednja možnost, da astronavta
Bob Behnken in
Doug Hurley z novim crew dragonom podjetja Spacex poletita
proti Mednarodni vesoljski postaji (ISS), bo v soboto. Takrat je izstrelitev predvidena za 21.22 po našem času.
»Devet let je že od zadnje takšne misije,« je na včerajšnji novinarski konferenci dejal direktor nase
Jim Bridenstine in posebej omenil vloženi trud v projekt, da Američani znova dobijo vesoljske taksije. A hkrati je poudaril, da je na prvem mestu varnost in da ne bodo tvegali, in kot smo lahko videli, tudi niso. Pri Nasi se zavedajo, kako velika so pričakovanja Američanov in tudi politike. Na Floridi sta dogodek v živo spremljala ameriški predsednik
Donald Trump in podpredsednik
Mike Pence.
Čeprav ima dragon mehanizme za izredne razmere, ki so odločilni pri vprašanju življenja in smrti, je ta polet vseeno izjemno tvegan, saj gre za novo nepreizkušeno plovilo.
»To je edinstven trenutek, ko si lahko celotna Amerika vzame trenutek in spremlja, kako znova delamo nekaj izjemnega. To je izstreliti ameriška astronavta na ameriški raketi z ameriških tal,« je povedal Bridenstine. Iz dikcije je jasno videti, kako zelo si Nasa želi imeti lastno plovilo in se otresti odvisnosti od Rusov in njihovih sojuzov. A izstrelitev bo, kot je pojasnil Bridenstine, začetek nove ere. »Komercialni program je pravzaprav komercializacija nizkozemeljske orbite. Do zdaj smo imeli zasebna plovila za dostavo tovora, zdaj še posadke, v prihodnje bomo imeli tudi zasebne vesoljske postaje.« Hkrati je to po njegovih besedah tudi trenutek, da se zavemo, da je prihodnost svetla. Dogodek je tudi svetla točka v času, ko je svet ujet v pandemijo, ki tudi onemogoča, da bi se na obalah Floride zbrala ogromna množica ljudi, ki bi spremljala švig rakete skozi nebo v živo.
Ustanovitelj Spacexa Elon Musk in direktor Nase Jim Bridenstine. FOTO: Joe Raedle/AFP
Ustanovitelj Spacexa
Elon Musk je poudaril, da je današnja izstrelitev plod dela in truda tako Spacexovih kot Nasinih ekip in vseh podizvajalcev. Povedal je, da leta 2002, ko je ustanovil podjetje, ni niti sanjal o današnji resničnosti, ko Spacexova raketa in kapsula na legendarnem izstrelišču čakata na zgodovinsko izstrelitev. »Težko je verjeti, da smo tu.« Dodal je, da čuti veliko odgovornost za astronavta in da so naredili vse za varnost. »Še posebej sem odgovornost začutil, ko sem videl njuni družini. Sinovoma astronavtov sem obljubil, da smo naredili vse, da očeta prideta nazaj,« je povedal Musk.
Kako poteka izstrelitev
Astronavta sta danes sledila določenim tradicionalnim postopkom, ki jih bosta torej morala ponoviti v soboto. Zdravniški pregled, zajtrk, zadnja navodila in nato oblačenje v posebej za dragon prilagojena oblačila, ki so morala biti po Muskovih navodilih tako lepa kot funkcionalna. Rokavice so narejene za upravljanje zaslonov na dotik, ki so na vesoljskih plovilih zagotovo novost.
Hurley je na twitterju objavil fotografijo zajtrka astronavtov: jajca in zrezek.
Znova je lahko javnost videla izhod astronavtov iz stavbe Neila Armstronga, ki so jo postavili leta 1964. Za pripravo posadk so jo uporabljali že v časih programov Gemini in Apollo, nazadnje pa v obdobju raketoplanov. Tako Hurley kot Behnken pot poznata, saj sta oba dvakrat letela z vesoljskimi čolnički. A tokrat je bilo precej drugače, tudi zelo čustveno. Kot smo lahko videli na posnetkih, sta se astronavta poslovila od žena in sinov. A le od daleč, saj veljajo strogi ukrepi, da ne bi astronavta staknila česa pred poletom na ISS.
Do izstrelišča so astronavta odpeljali s Teslinim električnim modelom X, nato sta se vkrcala v dragon. Dobrih 40 minut pred izstrelitvijo sta astronavta prižgala vse varnostne sisteme. Raketa bi morala danes vzleteti točno ob uri, pogosto imajo rakete sicer določeno časovno ugodno obdobje, da se pravilno utirijo.
Po odločitvi, da z izstrelitvijo ne bo nič, so izpraznili rezervoarje, astronavta pa sta počakala, da se izkrcata. Kot so poudarili pri Nasi, je bila danes, če nič drugega, to zelo dobra vaja pred sobotnim ponovnim poskusom.
Časovni načrt (T– pomeni čas do izstrelitve v urah, minutah in sekundah, T+ pa po izstrelitvi):
T–04.15.00 poročilo o vremenskih razmerah
T–04.00.00 astronavta oblečeta vesoljska skafandra
T–03.22.00 astronavta prikorakata iz stavbe Neila Armstronga v Kennedyjevem vesoljskem centru (ena izmed legendarnih stavb, v katerih so se astronavti na polete pripravljali že v programih Gemini in Apollo)
T–03.15.00 prevoz z vozilom tesla model X na izstrelišče
T–02.55.00 prihod na izstrelitveno ploščad 39A (s te ploščadi je poletel Apollo 11 in tudi zadnji raketoplan Atlantis, Nasa je ploščad dala v 20-letni najem podjetju Spacex)
T–02.35.00 vstop v kapsulo na vrhu rakete
T–02.20.00 preverjanje komunikacijskih zvez
T–02.14.00 preverjanje zrakotesnosti skafandrov
T–01.55.00 zaprtje stranske lopute kapsule
T–00.42.00 umik dostopnega mostu od stolpa do kapsule na raketi
T–00.37.00 vklop reševalnega sistema kapsule
T–00.35.00 začetek polnjenja prve stopnje rakete z gorivom
T–00.16.00 začetek polnjenja druge stopnje rakete z gorivom
T–00.07.00 hlajenje goriva pred izstrelitvijo
T–00.05.00 prehod rakete falcon 9 na lastno napajanje
T–00.01.00 računalnik začne zadnje preverjanje sistemov
T–00.00.00 izstrelitev
T+00.00.58 max q ali največji dinamični pritisk – gre za eno najnevarnejših faz poleta, saj takrat raketa ob potovanju skozi atmosfero pri zelo veliki hitrosti doživlja največji pritisk oziroma obremenitve
T+00.02.33 ugasnitev motorjev na prvi stopnji
T+00.02.36 ločitev prve in druge stopnje
T+00.02.44 prižig motorjev druge stopnje
T+00.07.15 prižig motorjev prve stopnje ob vračanju na Zemljo
T+00.08.47 ugasnitev motorjev druge stopnje
T+00.09.22 pristanek prve stopnje
T+00.12.00 ločitev kapsule od druge stopnje
Do ISS 19 ur
Na testnem poletu bo dragon po izstrelitvi do postaje potoval okoli 19 ur. Po izstrelitvi bo ustrezno orbito za srečanje dosegel po 12 minutah. Prva stopnja rakete bo odletela nazaj proti Zemlji in predvidoma pristala na plavajoči ploščadi.
Dragon je avtonomno plovilo, a ga bosta v testnem poletu astronavta upravljala kar se da ročno, med drugim ga bosta tudi ročno parkirala na postaji. Marca lani je namreč identično plovilo brez posadke pod do ISS in nazaj že opravilo, a nato je tista kapsula eksplodirala med rutinskim testiranjem. Dragon v nasprotju s sojuzi pristaja v vodi s pomočjo štirih padal. Spacexova kapsula ima sicer prostora za sedem sedežev, a v trenutni konfiguraciji so nameščeni štirje sedeži.
Včeraj so potekale še zadnje priprave rakete falcon 9 in dragona. Za zdaj so prižgane zelene luči za izstrelitev, a že ob najmanjši težavi jo bodo odpovedali. FOTO: Joe Raedle/AFP
Demo-2 je prvenstveno namenjen testiranju plovila in sprva so načrtovali, da bosta Behnken in Hurley na postaji le kakšen teden, a ker je trenutno na postaji le en Američan
Chriss Cassidy (ter dva ruska kozmonavta
Anatolij Ivanišin in
Ivan Vagner), so se pri Nasi odločili, da bosta preživela v vesolju dlje časa, in sicer od enega meseca do največ štirih. Po 119 dneh bi lahko solarni paneli dragona slabše črpali energijo.
Bridenstine je na včerajšnji novinarski konferenci povedal, da bi lahko prvi operativni polet dragona potekal 30. avgusta, a seveda bodo morali najprej dobiti in analizirati vse podatke tokratnega leta. In tudi, če bo novi dragon pripravljen do takrat.
Izstrelitev je nov mejnik za zasebno vesoljsko podjetje Spacex, ki hoče osvojiti Luno in nato še Mars. Spacex ima pogodbo z Naso za šest poletov dragona, vredno 2,6 milijarde dolarjev. Ameriška vesoljska agencija je podjetju
Elona Muska leta 2008 namenila zajeten kup denarja za razvoj tovorne kapsule dragon, ki je tudi osnova za dragon za človeško posadko, ki ga je pri Nasi naročila leta 2014. Takrat je bilo izbrano še podjetje Boeing, ki pa se mu pri dobavi nekoliko bolj zapleta. Spacex je pisal zgodovino že konec leta 2015, ko so uspešno vertikalno pristali s prvo stopnjo rakete. Z večkratno uporabo raket in kapsul poskušajo poceniti vesoljske odprave.
FOTO: Nasa/Bill Ingalls
Najboljša prijatelja
Astronavta, ki danes letita v novem plovilu, sta zelo dobra prijatelja. Kot sta se pred kratkim šalila, drug drugemu dokončujeta stavke, tako zelo se poznata. Hurley je bil dolga leta vojaški testni pilot, prav tako 49-letni Behnken, ki je doktoriral iz strojništva na kalifornijskem inštitutu za tehnologijo Caltech.
Hurley je poročen z astronavtko
Karen Nyberg, doktorico strojništva, ki je od vseh preživela najdlje v vesolju – bila je namreč na 166-dnevni odpravi na ISS leta 2003. Par ima desetletnega sina Jacka.
Behnken je poročen z astronavtko
Megan McArthur, doktorico oceanografije, ki je bila med drugim na vesoljski opravi leta 2009, ko so še zadnjič popravljali teleskop Hubble. Astronavta imata šestletnega sina Theodorja. Četrverica se je spoznala leta 2000, ko so bili med 17 izbranci za pripravnike za astronavte.
Behnken je na odpravi odgovoren za spajanje s postajo, medtem ko je 53-letni Hurley kot poveljnik pristojen za aktivnosti pri izstrelitvi in pristajanju na vodi. Za testna pilota novega dragona sta bila določena leta 2015, od takrat pa sta s svojimi izkušnjami izdatno sodelovala pri razvoju plovila.
Behnken je sodeloval pri vesoljskih odpravah raketoplanov STS-123 marca 2008 in STS-130 februarja 2010. Skupno je v vesolju preživel 29 dni, od tega 37 ur na vesoljskih sprehodih. Hurley je z raketoplanom letel na odpravi STS-127 julija 2009 in nato še na poslovilnem letu raketoplanov STS-135 julija 2011. V vesolju je bil do zdaj skupno 28 dni.
Komentarji