Neomejen dostop | že od 9,99€
Po znanem rudarskem pozdravu so pred tremi leti poimenovali tematsko pot, letošnjo dobitnico znaka gostoljubnosti. Poteka skozi štiri občine, Laško in tri zasavske, Hrastnik, Trbovlje in Zagorje ob Savi, v katerih je zaradi bogate rudarske dediščine med prebivalci še vedno slišati prav ta pozdrav – srečno! Celotna dolžina poti z izhodiščem v Laškem ali Zagorju je 29,7 kilometra, zato je, kot pravijo, za vso pot potrebne nekaj jeklene volje in rudarske trdoživosti. Kdor tega ne premore dovolj, pa jo lahko prehodi tudi po odsekih.
Pot Srečno je pred kratkim prejela srebrni znak gostoljubnosti 2024 v kategoriji tematskih poti. Je pot žive zgodovine, postlana s predanostjo, uporništvom in trdoživostjo prednikov, ki so ustvarjali identiteto in razvoj teh krajev. Ob njej je mogoče videti in doživeti nekaj rudarske dediščine, še več pa si je lahko obiskovalci ogledajo v posameznih občinah, v muzejskih zbirkah, četudi že industrijska dediščina in table ob poti dajejo kar nekaj informacij o tem, kako je črno zlato prebivalce teh krajev povezalo, združilo in zaznamovalo za vedno.
Oktobra so že tretje leto zapored pripravili pohod po poti, tokrat je privabil več kot dvesto ljudi. Tudi sicer je pot med domačini in zunaj meja štirih občin priljubljena vse leto. »Pred nedavnim je k nam prišla skupina iz Gorenjske, ki si je želela nekaj informacij o poti, po kateri so se odpravili sami. Dobro je, da imajo pohodniki s seboj zemljevid oziroma da si že prej traso poti ogledajo na spletu. Mislim, da v teh treh letih in po prejetem srebrnem znaku vse bolj dobiva svoje mesto med pohodniškimi potmi,« je dejala Lara Jerkovič iz hrastniškega Tica.
Namenjena je sprehodu, rekreaciji, sprostitvi, predvsem pa je dobro, da vsak pohodnik sam presodi, kaj ga zanima, kaj si bo ogledal in kako bo pot prehodil. Kot vabijo v letaku z zemljevidom, se lahko po njej odpravimo tudi s kolesom ali na konju. Gotovo pa je, da bo pohodnik na te kraje, ki so se nekoč zdeli odmaknjeni, začel gledati drugače. Ponujajo namreč čudovite poglede ter mir in tišino, zlasti pa spodbujajo k razmišljanju o rudarjih, njihovem delu v temi rudniških rovov, kjer so si svetili s svetilkami zihercami, in vplivu njihovega dela na značaj teh krajev.
Pot ne vodi neposredno mimo cerkve sv. Mihaela, ki tudi kadar je v dolini megleno, večkrat kuka iz megle. Poteka ob cesti, a to ni moteče, saj se mimo pripeljejo le redki avtomobili. Ko se sprehajamo skozi vasi, lahko opazujemo hribčke s cerkvami na vrhu, ta del tematske poti namreč sovpada s Potjo treh cerkva. V ozadju pa je v belih odtenkih, s slano ali snegom ozaljšan, kraljeval Kum, zasavski Triglav.
Jašek Liša, pred katerim so parkirani rudarski vozički s premogom, je Trboveljska premogokopna družba, lastnica Rudnika Laško, začela graditi leta 1930 zaradi povečanja proizvodnje premoga, dokončala ga je leta 1935, uporabljali pa so ga kot transportni jašek za spust nakopane premogove rude iz Liša polja (rudniško območje, kjer so kopali rudo) do glavnega rova laškega rudnika in transport do separacije v Spodnji Rečici. V obratu so delali v treh izmenah, v vsaki je bilo od 15 do 20 rudarjev, med drugim preberemo pred jaškom, kjer je na ogled tudi vitla, ki so jo uporabljali za vleko vozičkov. Za obisk muzeja se je treba napovedati.
V laški občini sem srečala še eno pohodnico, gospo Tatjano, ki je bila namenjena na Babo, vrh z nadmorsko višino 789 metrov. Delček poti sva prehodili skupaj, se zaklepetali o skupni ljubezni do gora in hribov, povedala je, da je pot že prehodila po delih. Da so ljudje tod močno povezani z rudarstvom, so potrjevale njene besede, saj sta bila tudi njen oče in mož rudarja.
Četrtega decembra goduje sv. Barbara, zavetnica rudarjev. Na rudarskih uniformah je bilo 28 gumbov, ker je Barbara umrla, ko je bila stara 28 let.
Ko sem prestopila mejo hrastniške občine, sem se, umazana od blata, zlahka vsaj za trenutek potopila v rudarsko življenje, v katerem je bilo čistočo težko vzdrževati. Četudi so si želeli in se trudili, da je bilo pri njih čisto, kot mi je pojasnila Iva Vidovič iz Mladinskega centra Hrastnik.
Poleg rudniškega rova Barbara vpadnik, strojnega jaška, strojnice in galerije Mašinhaus je med bolj izpostavljenimi v Hrastniku Mlakarjevo stanovanje, ki je kulturni spomenik lokalnega pomena. Prva zbirka je bila v stanovanju že leta 1980, v zadnjih letih pa so domovanje Francija Mlakarja povsem prenovili. »Kolonije so začeli graditi konec 19. stoletja, ker se je pojavila potreba po nastanitvi za rudarje. V fante, ki so prihajali v Hrastnik, je rudnik vlagal, učili so jih za rudarje, da so potem lahko tukaj delali. Niso pa imeli kje živeti, zato je marsikateri odšel, kar pa za rudnik ni bilo profitno,« je pojasnila Iva Vidovič.
Franci Mlakar je bil sicer doma iz Celja, kmečki sin, ki je s trebuhom za kruhom prišel v Hrastnik in se poročil z domačinko Fani Brečko. Tukaj sta si ustvarila življenje. »Mlakar je bil zelo družbeno aktiven, delno tudi politično, lahko bi rekli, da so imeli neke vrste sindikat. Dosti se je boril za rudarske in delavske pravice. V njegovem stanovanju so se v 30. letih prejšnjega stoletja, ko je bil komunizem prepovedan, srečevali, sicer ne le zaradi komunizma. Bil je tudi eden od pobudnikov gladovne stavke rudarjev leta 1934, po kateri ima Hrastnik 3. julija občinski praznik. Leta 1941 so ga Nemci najprej odpeljali v celjski Pisker (zapor; op. p.), potem pa v taborišče Mauthausen, kjer je umrl.«
Vzdrževanje poti
Pot Srečno poteka po ozemlju štirih občin. Trasa od Laškega, skozi Hrastnik in Trbovlje do Zagorja ali obratno je dolga 29,7 kilometra (od tega 7,7 kilometra v laški občini, 9,3 kilometra v hrastniški, 7,8 v trboveljski in 4,9 kilometra v zagorski). Skrbništvo za traso na ozemlju posamezne občine je urejeno v vsaki občini posebej, zanjo pa skrbijo vse leto (redno izvajajo tako nadzor nad stanjem poti kot redna vzdrževalna dela). Predstavniki vseh štirih občin se večkrat na leto srečujejo na delovnih sestankih, kjer se sproti dogovarjajo o potrebnih dodatnih delih, popravilu poškodovane infrastrukture in podobno. Kot so nam pojasnili na Ticu Hrastnik, pa imajo nekaj težav z vandalizmom na poti, predvsem v občini Trbovlje.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji