Neomejen dostop | že od 9,99€
Po letih visoke rasti se je gradbeništvo v Sloveniji lani skrčilo. Kako bo letos? Lani so izdana gradbena dovoljenja padla na večletno najnižjo raven, kar ne daje dobrih napovedi na gradnjo stavb. Po drugi strani bo infrastrukturna vreča denarja rekordno polna, predvsem na račun zagona projektov iz sklada za popolavno obnovo in evropskih sredstev. A številne projekte bo še treba pripraviti, izpeljati javna naročila in počrpati evropski denar.
Najprej pa globalni pogled. Največji gradbeni trg Kitajsko poganjajo urbanizacija, veliki infrastrukturni projekti in vlaganja v pametna mesta. Kitajska je napovedala državne spodbude za reševanje nepremičninske krize, s katero se država že dalj časa spopada, s čimer želijo spodbuditi nakupe nepremičnin. Poleg tega kitajska gradbena podjetja veliko vlagajo v raziskave in razvoj. Peter Wostner z urada za makroekonomske analize in razvoj (Umar) je pri tem potegnil vzporednice z avtomobilsko industrijo, kjer so kitajski proizvajalci električnih avtomobilov pretresli evropsko avtomobilsko industrijo: »Če kdo misli, da se bo zgodba končala v avtomobilski industriji, naj pogleda, koliko vlagajo v raziskave in razvoj kitajska gradbena podjetja. Kar je IKT v ZDA, je gradbeništvo na Kitajskem. Največja štiri gradbena podjetja na Kitajskem vlagajo v raziskave in razvoj več kot 20 milijard evrov.«
Kitajski gradbeni indeks nabavnih menedžerjev (PMI) se je v drugi polovici lanskega leta vztrajno zniževal in novembra tudi padel pod vrednost 50, kar kaže na krčenje panoge. Decembra je po podatkih državnega statističnega urada znova zrasel na 53,2, tako da so kitajski gradbinci v novo leto vstopili nekoliko bolj optimistično.
Povsem drugače je v evrskem območju, kjer je bil PMI decembra le pri 42,9. Evropsko gradbeništvo se je lani skrčilo za 1,5 odstotka, ocenjujejo analitiki zavarovalnice ING. »A optimistični signali postajajo bolj jasni. Cene stanovanjskih nepremičnin v številnih državah rastejo, povečalo se je število izdanih gradbenih dovoljenj. Poleg tega je videti, da so proizvajalci gradbenih materialov, kot so beton, cement in opeka, na začetku verige vrednosti začeli povečevati proizvodnjo,« v ING napovedujejo rast evropskega gradbeništva v tem letu. Ta bo slonela tako na več infrastrukturnih kot na več visokogradenjskih projektih.
»Kljub temu nam je v skupini Kolektor Construction z ohranjanjem osredotočenosti na ključne projekte, optimizacijo procesov in prilagoditvijo strategije uspelo ohraniti stabilno poslovanje,« dodaja Trampuž.
A ker je obseg gradbenih del padel z visoke ravni, je bilo leto 2024 za panogo kljub vsemu dobro, tako po prometu kot po dobičkonosnosti, pravi direktor Kolektorja CPG Kristjan Mugerli. Leto je bilo stabilno na trgu surovin, energentov in materialov, vse bolj pa postaja izziv pomanjkanje kakovostnega kadra.
»V prejšnjih letih smo imeli visoko rast, zdaj se trg ohlaja, kar je logičen cikel,« pa komentira glavni direktor GH Holdinga Blaž Miklavčič. To se med drugim vidi v tem, da je v gradbeništvu manj specializacije, kot je je bilo v obdobju konjunkture: »V času debelih krav je bilo opaziti regionalno specializacijo in specializacijo po različnih vrstah gradnje. Zdaj se te meje brišejo, predvsem manjši ponudniki iščejo vsakršen posel, manj pa gledajo na učinkovito in korektno izvedbo. Ta trend vidimo vedno, kadar padejo naročila.«
Med drugim o tem priča povečano število stečajev gradbenih podjetij. Ta najpogosteje med vsemi panogami zapadejo v insolventnost. V prvih devetih mesecih lani je bilo namreč nad gradbenimi podjetji začetih 187 insolvenčnih postopkov, kar je skoraj četrtino več kot v istem obdobju leta 2023, kaže analiza Prve bonitetne agencije.
Kako pa letošnje leto vidi Miklavčič? »Ne vidim, da bi bilo v pripravljalni fazi toliko infrastrukturnih ali visokogradenjskih projektov, da bi se trend lahko obrnil v rast. Nekaj novih projektov sicer je napovedanih. Predvidevam, da bo na trgu stagnacija,« odgovarja sogovornik.
Podatki ministrstva za infrastrukturo vendarle kažejo, da je letos za njihove investicijske projekte predvidenih več sredstev kot lani, pravzaprav rekordno veliko, 1,17 milijarde evrov. To je skoraj petino več od ocene lanske realizacije, ki je bila pri 980 milijonih evrov. Razlog za skok je predvsem, ker v realizacijo prihajajo projekti, financirani iz sklada za obnovo. Zanje je letos predvidenih 118 milijonov evrov. Izteka se tudi načrt za okrevanje in odpornost, kar pomeni, da bo iz tega mehanizma predvidoma sofinanciranih vsako leto več projektov. Prihodnje leto se bodo po načrtu sredstva ministrstva za infrastrukturo še povečala, na 1,3 milijarde evrov, in sicer zaradi predvidenih več projektov iz mehanizma za okrevanje, sklada za obnovo, nekajkrat več bo tudi počrpanega kohezijskega denarja.
»Sredstev je letos relativno veliko, je pa kar nekaj sredstev v evropskih skladih, ki jih bo treba še počrpati,« komentira Gregor Ficko, direktor gradbene zbornice pri Gospodarski zbornici Slovenije.
Prav zaradi visoke investicijske aktivnosti države, med drugim pri protipoplavni zaščiti in obnovi ter investicijah v okviru porabe sredstev iz načrta za okrevanje in odpornost, Umar letos pričakuje rast gradbeništva.
»Želimo si, da se uveljavlja zlato pravilo, ki zagotavlja stabilno financiranje državne infrastrukture,« pravi Gregor Ficko. V to smer so šli tudi sklepi zaključne resolucije kongresa o prometu in prometni infrastrukturi, ki je potekal lansko jesen. »Investicije v prometno infrastrukturo morajo biti konstantne, zaradi multiplikativnih učinkov pomenijo znaten delež BDP,« poudarja resolucija. Ta zagovarja še pospešitev modernizacije in širitev železniškega omrežja, na področju cest pa sprejetje in uresničevanje šestletnega plana investicij v državne ceste, pripravo desetletnega programa za izvedbo celotnega šestpasovnega avtocestnega križa in gradnjo novih odsekov tretje razvojne osi ter pospešitev prostorskega umeščanja.
S stanovanjsko gradnjo se v manjši meri ukvarja tudi GH Holding, v zadnjem času predvsem z gradnjo oskrbovanih stanovanj. Na vprašanje, zakaj število gradbenih dovoljenj pada, Miklavčič odgovarja, da je zunaj Ljubljane in turističnih krajev cena nepremičnine, ki jo pričakujejo kupci, nižja od izvedbene cene: »Trgu je težko zagotoviti poceni stanovanja. In to ne zato, ker ne bi bilo poceni zemljišč, ampak ker se je podražila izvedba.«
Na prihodnje (ne samo visokogradenjske) projekte bodo tako vplivali pričakovani stroški gradnje. Po eni strani se stroški financiranja znižujejo zaradi znižanja ključnih obrestnih mer Evropske centralne banke, ki se bo letos še nadaljevalo. Po jesenski napovedi Analitike GZS se bo letno povprečje trimesečnega euriborja z lanskih 3,60 odstotka letos znižalo na 2,50 odstotka in prihodnje leto na 1,80 odstotka.
Medijska hiša Delo pričenja novo večmesečno poslovno kampanjo Investicije v gradbeništvu 2025. Serijo člankov o gradbeništvu in javnih investicijah začenjamo z analizo razmer in trendov v gradbeni panogi. Poslovno kampanjo bomo sklenili v torek, 25. marca, na slovensko-hrvaški poslovni konferenci v Opatiji, ki bo potekala v soorganizaciji s hrvaško medijsko družbo Hanza Media, ki med drugim izdaja Jutarnji list. To bo že četrti skupni slovensko-hrvaški poslovni forum o gradbeništvu. Prvič smo ga z družbo Hanza Media organizirali aprila 2022 v Portorožu, nato pa marca 2023 in marca 2024 v Opatiji, kjer bo torej tudi letos poudarek na gradbeništvu in investicijah v dveh sosednjih državah.
»V skupini Kolektor Construction pomanjkanje usposobljene delovne sile rešujemo z vlaganjem v interni razvoj zaposlenih, digitalizacijo in optimizacijo procesov ter spodbujanjem mladih k izbiri gradbeništva kot karierne poti,« ob tem pravi Marko Trampuž.
Pomanjkanje kadra je ključen izziv v vseh gospodarskih panogah, ne le v gradbeništvu, poudarja Kristjan Mugerli: »Demografski trendi so neugodni, saj na trg dela prihajajo bistveno manjše generacije, kot se upokojujejo. Ne verjamem, da bo to ogrozilo slovensko gradbeništvo, ki pa je odvisno od pritoka tujega kadra. Težava pri tem pa je, da najbolj kakovostni odhajajo v države z višjo dodano vrednostjo. Višjo dodano vrednost pa imajo, ker dosegajo boljše prodajne cene.«
Eden od izzivov za slovensko gradbeništvo je tako tudi višja dodana vrednost, vlaganje v tehnologijo, digitalizacijo in razvoj.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji