Neomejen dostop | že od 14,99€
Inflacija je eden ključnih ekonomskih kazalnikov, ki vpliva na kupno moč prebivalstva in gospodarsko stabilnost države. Na Hrvaškem je letna stopnja inflacije v januarju 2025 znašala štiri odstotke. S tem je splošni dvig cen porasel že četrti mesec zapored. Po podatkih Državnega zavoda za statistiko (DZS) je inflacija, ki je bila merjena s harmoniziranim indeksom potrošniških cen (HICP), v istem obdobju dosegla pet odstotkov, kar je najvišja stopnja na celotnem na območju z evrom, piše Jutranji list.
Glavna komponenta indeksa inflacije na Hrvaškem so storitve. Njihove cene so se povečale za 6,3 odstotka, hrana, pijača in tobak so se dvignili za 4,7 odstotka, energija pa se je povečala za 4,5 odstotka. Cene industrijskih neprehrambenih proizvodov brez energije so porasle le za 0,5 odstotka. Na mesečni ravni so cene energije narasle za 2,2 odstotka, storitev za 1,4 odstotka, medtem ko so cene hrane, pijače in tobaka narasle za en odstotek, navaja DZS. Nasprotno so cene industrijskih neprehrambnih proizvodov brez energije padle za 3,4 odstotka.
V primerjavi z drugimi državami na območju z evrom je bila povprečna letna stopnja inflacije na Hrvaškem v januarju 2025 2,5 odstotna. Po Hrvaški, ki je dosegla najvišjo inflacijo, so sledile Belgija s 4,4 odstotka, Slovaška s 4,1 odstotka, Avstrija s 3,5 odstotka in Litva s 3,4 odstotka. Te razlike kažejo na raznolikost inflacijskih pritiskov med državami članicami, kar je lahko posledica različnih gospodarskih razmer in ukrepov ekonomske politike.
Trgovske marže so ključni dejavnik, ki vpliva na končne cene izdelkov na policah trgovin. Povprečne bruto osnovne marže v trgovinskem sektorju se gibljejo okoli 30 odstotkov, kar pomeni, da trgovci v povprečju dodajo približno tretjino vrednosti na ceno izdelkov. Kljub temu je končna neto profitna marža, ki predstavlja dejanski dobiček po vseh stroških, precej nižja in se v povprečju giblje med dvema in tremi odstotki. To je bistveno manj kot pri primerljivih trgovcih na evropskem trgu.
Ena izmed trgovskih verig je pred kratkim napovedala dodatno znižanje cen za 250 izdelkov, v povprečju za približno deset odstotkov, pri nekaterih izdelkih celo do 30 odstotkov, piše Jutranji list. Ukrep za znižanje cen je bil dosežen s sodelovanjem med trgovci, dobavitelji in distributerji, kar kaže na možnost prilagoditve cen skozi celotno verigo oskrbe.
Trgovinski sektor ima pomembno vlogo tudi v zaposlovanju, saj zaposluje več kot 22 odstotkov delovne sile. Poleg tega potrošnja, ki jo spodbuja ta sektor, prispeva približno šest odstotkov k rasti bruto domačega proizvoda (BDP). Kljub temu se hkrati soočamo s padcem proizvodnje in izvoza, kar zahteva posebno pozornost pri spremljanju gibanja potrošnje.
Trgovske marže, čeprav pomembne, niso edini dejavnik, ki vpliva na končne cene izdelkov. Upoštevati je treba celotno verigo oskrbe in stroške, ki nastajajo v tem procesu. Obenem je treba zagotoviti ciljanje ukrepe za zaščito najbolj ranljivih skupin potrošnikov.
Razlike v cenah potrošniške košarice med Slovenijo in Hrvaško so prav tako opazne. Na Hrvaškem so nekatere kategorije izdelkov dražje, druge pa cenejše v primerjavi s Slovenijo. Podatki Agencije za varstvo konkurence (AZTN) kažejo, da so cene štirih kategorij izdelkov nekoliko narasle, štirih nekoliko padle, preostale pa so ostale na isti ravni. To razkriva kompleksnost cenovne dinamike in vpliv različnih dejavnikov na trge v obeh državah.
Inflacija ostaja pomemben izziv za oblikovalce politik, saj vpliva na življenjske stroške prebivalstva in gospodarsko stabilnost. Razumevanje gibanja cen in primerjava med državami omogočata boljše prilagajanje ukrepov za obvladovanje inflacijskih pritiskov.
Bojkot petih največjih trgovskih verig v Črni gori je v tednu med 24. in 31. januarjem 2025 zmanjšal promet za 56,14 odstotka, so za podgoriški Dan povedali v davčni upravi.
Alternativa Črna gora je državljane pozvala k bojkotu petih največjih trgovskih verig zaradi previsokih cen hrane, poroča Politika. Poziv se je nanašal na bojkot naslednjih trgovskih verig: Voli Trade, Hard Diskont Laković, Idea-CG, Domaća trgovina in Megapromet.
Največji upad prihodka od prodaje je bil po podatkih davčne uprave v severni regiji, in sicer za 61,4 odstotka. Osrednja regija je doživela padec prometa za 57,89 odstotka, južna pa za 52,20 odstotka.
Promet v omenjenih trgovskih verigah je v petek, 24. januarja, znašal 2.790.909 evrov, v času bojkota pa 1.224.172 evrov, je poročal Tanjug.
V Alternativi Črna gora so sporočili, da bodo blokade, če bo bojkot uspešen, daljše, še navaja Politika.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Obstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji