Ljubljana – Že od pomladi je Trubarjeva, ena najstarejših ljubljanskih cest, gradbišče, dela pa naj bi končali šele poleti prihodnje leto. V tem času bodo gradbinci obnovili tudi vso podzemno komunalno infrastrukturo med središčem mesta na Prešernovem trgu in sedežem nekdanje ljubljanske in osrednjeslovenske prafare pri cerkvi sv. Petra.
Gostje se krepčajo ob spremljavi gradbenih strojev.
Da je bila infrastruktura na Trubarjevi, tako podzemna kot nadzemna, potrebna temeljite obnove, ni nobenega dvoma in s tem se strinjajo tudi lastniki in najemniki lokalov v tej ulici. Celo napovedani petnajstmesečni rok za izvedbo del (25. maj 2020), ki potekajo po odsekih in so se hkrati začela na obeh skrajnih koncih ulice, bi bil manj moteč, če zaradi tega ne bi trpele številne dejavnosti. Ker se tega zaveda tudi mestna občina, je najemnikom v svojih objektih prepolovila najemnino, gostince pa oprostila plačila najemnine za ulične vrtove.
Prenova Trubarjeve med Resljevo in Vidovdansko, kjer je veliko gostinskih lokalov, še ni prišla na vrsto.
Obnova Trubarjeve ceste zajema tudi podzemne kanale in vode.
Stalne stranke se do lokalov še prebijejo, naključnih gostov in kupcev pa ni veliko.
Med prenovo je MOL prepolovila najemnine, drugi najemodajalci pa večinoma ne.
Večina drugih lastnikov lokalov pa najemnin očitno ni znižala, zato najemniki že tožijo, da jim ob padcu prihodkov ne ostane niti za plačilo najemnine. Pravijo, da bi bil zelo dobrodošel kakšen sklad za nadomestilo izpada prihodka. Potem bi bili vsi verjetno bolj potrpežljivi, tako pa s strahom zrejo v prihodnost. Skrbi jih tudi, da bodo najemnine po prenovi ulice precej višje.
Navedbe sogovornikov o upadu prihodkov so različne, kar je razumljivo, saj so denimo izvajalci odsek med Prečno ulico, ki so jo zaključevali, in Resljevo cesto razkopali šele v zadnjih julijskih dneh. Prehod je možen izključno po manj kot meter širokem pločniku na južni strani Trubarjeve. Na pločniku se že dva pešca težko srečata, pešec s kolesom ob sebi pa se mora ob srečanju umakniti v kakšno nišo ali pa se »prilepiti« na zid ali gradbeno ograjo. Kljub temu je mogoče videti posameznike, ki po ozki poti celo kolesarijo in preganjajo druge udeležence v prometu.
Pri Rogu so dvakrat že kopali in zasuvali, najmanj enkrat še bodo.
Premaknjeni tokovi pešcev
Pretok ljudi po Trubarjevi je že od februarja precej manjši. Stalne stranke se že še prebijejo do lokalov in trgovin, naključnih gostov in kupcev pa ni. Tako so nam v prodajalni, ki sicer ni povsem odrezana, povedali, da so imeli v petih mesecih za mesec in pol izpada prihodkov, kar pomeni, da niti najemnine ne pokrijejo. Spet drugje ugotavljajo, da so imeli od februarja do zdaj za polovico manjši promet in prav toliko manj obiskovalcev. In to čeprav je bil lokal med prenovo kljub hrupu in prahu zaprt samo tri ali štiri dni.
Šaljivci so obnovo podaljšali za pet let in na tabli pripisali, da ta poteka predvsem zaradi turistov.
Eden izmed sogovornikov predvideva, da so se tokovi obiskovalcev zaradi prenove premaknili drugam. Trubarjeva je povezovalna ulica, na manjšo frekventnost pa vpliva tudi dejstvo, da zaradi sočasne obnove Poljanske ceste avtobusi mestnega prometa številka 13 in 20 vozijo po obvozu in pri Zmajskem mostu ne ustavljajo. Turisti so zgolj mimoidoči obiskovalci Trubarjeve, saj jih zanima le ponudba.
Spet drugi sogovornik je omenjal kar štiri do šest valov kopanja ceste, tako da je bil njegov lokal od marca do junija skoraj nedostopen, šele julija so začeli prihajati prvi kupci. Vendar jih še vedno ni toliko kot prejšnja leta. Čeprav je bil lokal odprt štiri mesece, pa v prvih treh mesecih prometa sploh ni bilo. Če najemnik ne bi imel dovolj finančnih rezerv, poslovno ne bi preživel.
Hkratna obnova lokalov
Najbolj ogroženi so tisti najemojemalci in lastniki, ki imajo lokale sredi Trubarjeve. Nekateri so med prenovo ceste svoje lokale zaprli in jih bodo hkrati z njo prenovili (denimo Central Station). To jim je še pred začetkom del svetoval tudi župan Zoran Janković, ki je po navedbah naših sogovornikov reden gost na gradbišču. Sogovorniki tako rekoč brez izjeme pohvalijo delavce, ki so na gradbišču od jutra do večera, tako v vročini kot dežju.
Spomnimo, da sta pogodbo o obnovi Trubarjeve za 5,3 milijona evrov z MOL podpisala Nigrad in KPL. Kljub vsemu razumevanju večini sogovornikov ni jasno, zakaj je treba cesto tolikokrat prekopati, denimo od tri- do kar petkrat. Najprej za kanalizacijo, pa za vodo, elektriko, komunikacijsko omrežje in plinovod.
Kaj pomaga prenovljena Trubarjeva pri Urbančevem Centromerkurju, ko pa je Prešernov trg še gradbišče?
Jeseni bodo delali od Resljeve proti vzhodu
V vzhodnem delu Trubarjeve, od Resljeve proti Vidovdanski, se obnova še ni začela, zato se promet ni bistveno zmanjšal. Tudi zato, ker je v bližini veliko hostlov in ponudnikov prenočišč Airbnb, med kupci v nekaterih lokalih pa veliko tujih gostov. V baru Trubar na križišču Vidovdanske in Trubarjeve pravijo, da se jim je promet zmanjšal za okoli 70 odstotkov, kljub temu da so na razmeroma ugodni lokaciji. Po napovedih naj bi cesto ponovno razkopali jeseni. Na svojem vogalu imajo v primerjavi z drugimi še dovolj prostora.
Ostale so jim stalne stranke, turistov pa ni veliko, saj okolje z gradbiščem in prašno cesto, po kateri se lahko pripelje tudi avto, pač ni spodbudno. Ob vedenju, da je bila obnova nujna, jih tolaži misel, da bo ulica potem precej lepša, zato laže potrpijo. Se pa sprašujejo, kaj bo z drugimi lokali ob Trubarjevi med Vidovdansko in Resljevo, ko se bodo dela preselila tja.
Dela na Prešernovem trgu še niso končana
Zapis zaključujemo tam, kjer smo pohajkovanje tudi začeli. Na Prešernovem trgu, najbolj znani ljubljanski veduti, ki je že mesece, in to na vrhuncu turistične sezone, gradbišče. Takšna je bila lani tudi Mestna hiša, ki pa si jo je bilo mogoče vsaj predstavljati, saj so bili zidarski odri ovešeni z njeno fotografijo. Na Prešernovem trgu, ki je imel nekaj prejšnjih let za zabavo celo lastno vreme, lahko zdaj turisti delajo selfije s šotori, pod katerimi delavci zlagajo kocke. Dobro, turisti morda niti ne vedo, kaj zamujajo, Ljubljančani pa vendarle upravičeno negodujejo, ker je priljubljeno shajališče nedostopno oziroma težko prehodno. Pa čeprav dela verjetno potekajo skladno s pogodbenimi roki.
MOL in država: Odškodnine niso predvidene
Ker nekateri najemniki in lastniki lokalov trdijo, da so jim zaradi prenove Trubarjeve precej upadli prihodki, smo na občino vprašali, ali jim bodo pri tem kakorkoli pomagali. Iz letošnjega občinskega proračuna je namreč razvidno, da projekt prenove Trubarjeve, vreden dobrih pet milijonov evrov, s poldrugim milijonom sofinancira EU. Po neuradnih informacijah naj bi v projektu z evropskim sofinanciranjem obstajal poseben sklad, ki predvideva izplačilo odškodnin za izpad prihodkov. »Ne bomo izplačevali nobenih odškodnin, kar je župan Zoran Janković že povedal podjetnici, ki mu je pisala. To ni upravičen strošek programa, iz katerega smo prejeli evropska sredstva. Prav tako nimamo zakonske podlage za subvencioniranje izpada dohodkov najemnikov lokalov, ki niso v lasti MOL,« so odgovorili na magistratu. Temu pritrjujejo tudi na vladni službi za razvoj in kohezijsko politiko. Pravijo namreč, da odškodnine ne sodijo v nabor upravičenih stroškov, nastalih v projektih, podprtih s sredstvi evropske kohezijske politike. »Izplačila odškodnin iz tega naslova tako niso mogoča,« so še dodali na pristojni vladni službi. M. Pu.
Komentarji