Gradnjo kanala C0 je treba ustaviti, cevi pa odstraniti

Povezovalni kanal med Brodom in Črnučami je po oceni strokovnjakov s pravnega, tehničnega in zdravstvenega vidika nedopusten.
Fotografija: Gradnja kanala C0 trenutno stoji že več kot eno leto, saj MOL čaka na gradbeno dovoljenje za 128 metrov povezovalnega kanala. FOTO: Leon Vidic/Delo
Odpri galerijo
Gradnja kanala C0 trenutno stoji že več kot eno leto, saj MOL čaka na gradbeno dovoljenje za 128 metrov povezovalnega kanala. FOTO: Leon Vidic/Delo

Predstavniki inženirske in zdravstvene stroke so danes predstavili svoje videnje na gradnjo kanala C0, ki že nekaj časa razburja tako strokovno kot splošno javnost in tudi politiko. Jože Duhovnik, nekdanji dekan ljubljanske fakultete za strojništvo, ne vidi druge možnosti, kot da investitor, podjetje Voka Snaga, gradnjo ustavi in cevi kanala odstrani. Stroške demontaže pri tem ocenjuje na tri do pet milijonov evrov. To po njegovi oceni ni nič v primerjavi s potencialno škodo za okolje in zdravje ljudi.  

image_alt
Jankoviću očitajo napeljevanje k zlorabi položaja, preiskujejo tudi kanal C0

Opozoril je, da v EU veljajo jasna merila in standardi za umeščanje sistemov ravnanja z odpadnimi vodami v prostor, zato to ne sme biti vprašanje inventivnosti trenutnih urbanistov ali lokalne oblasti, ampak gre za strogo strokovno vprašanje. V evropski direktivi o določitvi okvira za ukrepe na področju vodne politike in tudi v veljavnih tehničnih standardih v EU je po njegovih besedah zelo jasno povedano, kaj se sme v prostoru dogajati, če poseg združuje vprašanji zagotavljanja pitne vode in čiščenja odpadnih voda. 

»Poseg, ki prehaja v vodovarstveno območje, kot je to v primeru kanala C0, je po tej direktivi in tehničnih standardih tako rekoč nemogoče izvesti,« je poudaril Duhovnik. Pri tem pa navedel, da kanal niti ni zarisan v regionalnem prostorskem načrtu ljubljanske urbane regije, kot bi za takšne posege v prostor moral biti.

Za izredni nadzor inženirjev

Ob tem je tu še vladna uredba o posegih v okolje, za katere je treba izvesti presojo vplivov na okolje. Ta ščiti vodovarstvena območja in v njej je po Duhovnikovih pojasnilih opredeljeno, kakšen je lahko kanalizacijski kanal, da je dovoljen scenarij, po katerem ni potrebna celovita presoja vplivov na okolje, in je dovoljeno le vodno soglasje, tako kot se je zgodilo v primeru kanala C0. 

Ob pravnem vidiku je Duhovnik (na novinarski konferenci se mu je pri tej oceni pridružilo še več inženirjev) izpostavil tudi nestrokovno izvedbo kanala brez potrebnega nadzora. Zato bi bil po njegovem prepričanju za nekatere inženirje potreben izreden strokovni nadzor na inženirski zbornici. MOL in Voka Snaga pa bi morala v okviru 135 milijonov evrov vrednega evropsko sofinanciranega projekta Čisto zate v dialogu z nacionalnimi organi in evropsko komisijo medtem najti alternativno rešitev. Za odpadne vode iz Medvod Duhovnik alternativno rešitev vidi v nadgradnji čistilne naprave in črpališča na Brodu, za odpadne vode iz Vodic pa v navezavi na čistilno napravo Domžale.

Odklonilno stališče zdravnikov

Miran Brvar iz centra za klinično toksikologijo in farmakologijo na UKC Ljubljana je spomnil tudi na jasno odklonilno mnenje zdravnikov in NIJZ glede poteka kanala C0. Ta bo, kot pravi Brvar, predstavljal trajno tveganje za onesnaženje pitne vode v Ljubljani.

V odpadnih vodah so namreč številne toksične snovi in kemikalije, ki so lahko rakotvorne in delujejo kot hormonski motilci ter povzročajo številna bolezenska stanja in okvare, človeškemu telesu pa lahko škodijo dolgoročno. »Naša dolžnost je opozoriti, da je kanal nedopusten s pravnega, tehničnega in zdravstvenega vidika,« pa je dejala Metoda Dodič Fikfak, vodja kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa. Tovrstni projekti, kot pravi, ne bi smeli biti domena le ene stroke, ampak bi morale pri njihovi zasnovi sodelovati vse vpletene stroke.

Preberite še:

Komentarji: