O tem, da s pravilnim vzdrževanjem avtomobila zagotavljamo njegovo trajnost in varno delovanje, ni dvoma. Marsikaterega lastnika bolj bega, kako izbrati serviserja in kako nadzirati njegovo delo.
Obisk servisne delavnice pogosto spremlja nelagodje. Mogočih scenarijev je več. S serviserjem se moramo pred začetkom del temeljito pogovoriti o posegu, obveščanju in stroških. Nič manj jasen ne sme biti odgovor na vprašanje, koliko izkušenj ima s servisiranjem našega tipa vozila. Z izbiro strokovno usposobljenega mojstra lahko prihranimo veliko denarja in časa. Pred posegom natančno pojasnimo, zakaj smo pripeljali avtomobil na servis, ter naredimo zapis napak in opravil.
Ne pozabimo na ceno delovne ure. Odkrivanje napak in vzrokov okvar je lahko zamudno in zahtevno. O tem se pogovorimo s serviserjem vnaprej. Izkušen mojster lahko brez zadrege oceni časovni okvir posameznih opravil. Če to odkloni, je veliko tveganje, da se bo poseg končal z visokim računom. Na to velja biti najbolj pozoren v fazi spoznavanja. Nekateri serviserji so cenovno ugodnejši kot drugi. Tu ne gre spregledati, da obstajajo mojstri, ki zamenjajo le tisti del, ki je v okvari. Drugi stranke pokličejo in jim razložijo razloge, zakaj bi bilo treba odpraviti še nekatere »obrobne« pomanjkljivosti. Tretji naredijo marsikaj samovoljno, čeprav na dodaten strošek nismo pripravljeni. Zato naj bo jasno, koliko bo servis trajal, kakšni so normativi posameznih opravil ter koliko to stane.
- Pred posegom pojasnimo, zakaj smo pripeljali avtomobil na servis, ter naredimo zapis napak in opravil.
- Po končanem servisu lahko zahtevamo pregled zamenjanega materiala.
- Na servisu lahko zaračunajo olje višje kakovosti, a vlijejo v motor slabše – česar ni lahko odkriti.
- Zaupanja vreden serviser, pri katerem plačaš to, kar dejansko dobiš, je neprecenljiv.
Sporna je lahko že menjava olja
Vprašanje, kako se izognemo visokemu računu in okvaram, ki izhajajo iz slabega, pomanjkljivega ali celo goljufivega servisiranja, ostaja ključno. Popolnega odgovora na žalost ni. Najpomembnejša je izbira strokovnega serviserja, ki prizna na storitve garancijo. Seveda ne gre izključiti možnosti, da je tudi na dobrem servisu zaposlen nekdo, ki mešetari z materialom. Je pa verjetnost takšnega početja manjša pri uglednejših in poslovno transparentnih podjetjih. Možnih malverzacij ni malo. Sporna je lahko že običajna menjava motornega olja, če serviser natoči v motor manj kakovostno in hkrati cenejše mazivo. Za povrhu »pozabi« na menjavo filtrov, kar lahko vodi do drage okvare.
Žal se dogaja tudi to, da na kakšnem servisu iz avtomobila odtujijo dražji del in ga nadomestijo z izrabljenim ali pogojno delujočim. FOTO: Shutterstock
Po končanem servisu lahko zato zahtevamo pregled zamenjanega materiala. Kdor želi še bolj mirno spati, lahko stare filtre vnaprej označi z alkoholnim pisalom in nato preveri, ali so bili zamenjani. To velja za oljni, zračni in kabinski filter. Prav tako je dobro preveriti raven motornega olja, ki mora biti blizu najvišje vrednosti. Sveže je bistrejše in svetlejše kot že iztrošeno. Če je olje temno in gosto, potem ni bilo zamenjano ali pa je le dolito. Podobno težave povzroča neustrezna kakovost. Na servisu lahko zaračunajo olje višje kakovosti, a uporabijo slabše – česar ni lahko odkriti. To skrajšuje življenjsko dobo motorja. Edini način, kako se temu izogniti, je navzočnost ob menjavi, kar ni vedno izvedljivo.
»Kdor želi še bolj mirno spati, lahko stare filtre vnaprej označi z alkoholnim pisalom in nato preveri, ali so bili zamenjani.«
Goljufanje je mogoče tudi pri količini olja. Podatek, koliko olja potrebuje motor, najdemo v servisni knjižici ali navodilih za uporabo. Dogaja se, da serviserji zaračunajo strankam večjo količino olja od dejanske. Nekateri radi »pretiravajo« tudi z menjavo različnih delov, kot so zavorne komponente, sklopke in podobno. Pri tovrstnih delih obstajajo natančno določeni standardi, ki opredeljujejo potrebnost menjave – kot je minimalna debelina zavornih kolutov ali ploščic.
Kitali, namesto da bi zamenjali
Velik manevrski prostor za mahinacije so karoserijska popravila, recimo, da se poškodovani deli kljub dogovoru o zamenjavi z novimi zgolj popravijo in prebarvajo. To se najpogosteje dogaja pri manjših poškodbah na odbijačih, blatnikih in podobno. Ali je bil del popravljen s kitanjem ali zamenjan z novim, najlažje preverimo z merjenjem globine laka.
Pred posegom se s serviserjem dogovorimo še o kakovosti nadomestnih delov. Razlika med originalnimi ali originalnim enakimi ter cenenimi ponaredki je za laika skoraj neopazna. Ob prihodu na servis se velja pozanimati, kakšne dele bodo vgradili in kakšna je razlika med originalnimi in neoriginalnimi. Lahko gre za dele, ki so po kakovosti enakovredni originalnim, lahko pa od njih tudi zelo odstopajo. Še slabše je, če serviser namesto originalnih delov vgradi obnovljene. To je pri nekaterih komponentah sicer ustaljena praksa, recimo pri turbopolnilnikih in visokotlačnih črpalkah. Je pa res, da mora serviser stranko na to opozoriti in ji pojasniti cenovno razliko.
Žal se dogaja tudi, da na kakšnem servisu iz avtomobila odtujijo dražji del in ga nadomestijo z izrabljenim ali pogojno delujočim. Med takšne komponente štejejo lambda sonda, visokotlačna črpalka in recimo vbrizgalne šobe. Zaupanja vreden serviser, pri katerem plačaš to, kar dejansko dobiš, je zato neprecenljiv.
Komentarji