Primorske novice imajo novega lastnika, smo izvedeli. Kupci so družbe okrog poslovneža
Martina Odlazka. Zaposleni Primorskih novic so dobili elektronsko sporočilo, v katerem jih je o prodaji obvestila direktorica družbe
Patricija Ukmar. »Želja vseh udeleženih je, da bomo uspešno sodelovali in obstali na trgu medijev. Verjamem, da bo ta sinergija za družbo prinesla veliko pozitivnih učinkov,« je zapisala.
Martin Odlazek prek skupine Media24 izdaja več tiskanih medijev (med drugim Svet 24, Ekipo, Zarjo/Jano, Zvezde/Lady, Obrazi, Salamonov oglasnik, Dolenjski list in TV Veseljak)), radijskih postaj (med drugim Radio Aktual, Radio Celje, Radio Krka), TV Veseljak in več spletnih medijev.
Za nakup se je pred meseci potegoval tudi podjetnik
Gašpar Gašpar Mišič, sicer direktor Okolja Piran. »O tem smo razmišljali skupaj s partnerjem, saj smo želeli ohraniti časopis in razširiti njegovo delovanje. Zanj smo ponudili 1,2 milijon evrov. Pričakovali smo, da nam pošljejo dokumentacijo za skrbni pregled poslovanja, a nam potem tega niso poslali,« je dejal, partnerja pa ni želel razkriti. Kot je še dodal, ni razočaran, če s ponudbo ni bil uspešen, saj se mu zdi pomembno, da je poskrbljeno za prihodnost tega primroskega regijskega dnevnika.
Umik iz lastništva po 11 letih
Splošna plovba je prodajala 52,45 odstotka lastništva Primorskih novic, kupci pa so Svet24, Salomon in Curator nova. Razlog, da so kupci tri družbe, je ta, da je treba za vsakih 20 odstotkov lastništva podjetja pridobiti soglasje ministrstva za kulturo. Drugi lastniki v podjetju so še: Marjetica Koper 16,92 odstotka, Dnevnik 12,10 odstotka, Luka Koper 10,83 odstotka, Forma Inn 7,10 in drugi manjši lastniki. Splošna Plovba
je delež v Primorskih novicah kupila leta 2010. »S presenečenjem sem prebral v
Delu, da so Primorske novice prodane. O tem nismo bili obveščeni,« je komentiral
Davor Briševac, direktor Marjetice. Pozneje je dodal, da če bi prejeli ugodno ponudbo, bi razmislili tudi o prodaji svojega deleža, saj lastništvo časopisne družbe ni dejavnost, s katero se nameravajo ukvarjati.
Splošna plovba je lastnika iskala več let. Primorske novice so lani imele tri milijone evrov prihodkov, kar je približno 300.000 evrov manj kot leto prej. Družba posluje z izgubo že več let. Primorske novice imajo v lasti palačo Tarsia iz 17. stoletja, na koprski Ulici OF, v starem delu mesta. Stavbo so v preteklosti prodajali za 1,3 milijona evrov. Splošna plovba, v lasti nemškega ladjarja Petra Döhleja, sicer prodaja tudi svojo poslovno stavbo in bližnjo vilo San Marco v Portorožu – skupno so ju v preteklosti ponujali za slabih devet milijonov evrov.
Milosavljevič: izguba regionalnega lastnika, manj lokalnih vsebin
V Aktivu novinarjev Primorskih novic so ob novici o prodaji poudarili pomen uredniške avtonomije in medijske izkušnje novih lastnikov. Obenem se v prihodnje nadejajo predvsem tehnološke nadgradnje njihovega medija, ki izhaja že 74 let.
»Ena od posledic prodaje za same Primorske novice je izguba regionalnega lastnika, ki načeloma bolj razume vlogo in potrebo lokalne skupnosti,« ocenjuje
dr. Marko Milosavljevič, strokovnjak za medije in profesor na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani. Na primeru Dolenjskega lista, ki je prav tako v lasti podjetja, povezanega z Martinom Odlazkom, je po sogovornikovih besedah to konkretno pomenilo zmanjšanje regijskih vsebin in vključitev prispevkov, ki so nastajali v lastniško povezanih medijev.
To praviloma vodi v zmanjšanje števila novinarjev. »V splošnem družbenem kontekstu se s tem nadaljuje visoka koncentracija moči v rokah redkih medijskih lastnikov ali tajkunov, kar ogroža pluralnost medijev in demokratično sliko Slovenije,« pojasni.
Skupina okoli Martina Odlazka, nadaljuje Milosavljevič, med drugim obvladuje po ocenah več kot 90 odstotkov revijalnega trga, praktično ves regionalni tisk (Novi tednik, Vestnik v Pomurju, Dolenjski list) in nepregledno število radijskih postaj (mednje neuradno sodijo tudi tiste, ki jih je imel v lasti Leo Oblak).
»Naloga, ki bi jo morala opraviti agencija za varstvo konkurence, pa je ni, je analiza navedenih upoštevnih trgov in natančnih podatkov o koncentraciji na medijskem trgu ter s tem povezanih možnih zlorab in nevarnosti za trg in demokratičnost. Prodaja Primorskih novic zagotovo ponovno odpira to vprašanje,« je prepričan Milosavljevič.
Kot izpostavi, je Odlazek postopno gradil svoj »imperij« 25 let in nobena od dosedanjih vlad se v to ni vpletala, saj so jim očitno takšne razmere odgovarjale. To po njegovem velja tudi za pretekle Janševe vlade, zdajšnji trenutno poročanje Odlazkovih medijev ne ustreza. »Poseganje v medijski prostor mora v vsakem primeru biti utemeljeno na strokovnih analizah trga, potencialnega škodovanja konkurenci ter javnem interesu. In na zaščiti konkurence in javnosti,« še poudari profesor novinarstva.
Komentarji