Ni razloga, da med vožnjo ne bi bili pripeti, toda kršiteljev je vse več

Če ste nepripeti pri 50 km/h, je sila pri trku enaka kot pri padcu z desetih metrov.
Fotografija: Simulacija trka pokaže, kako pomembno je, da smo v avtomobilu pripeti z varnostnim pasom. Foto Tadej Regent
Odpri galerijo
Simulacija trka pokaže, kako pomembno je, da smo v avtomobilu pripeti z varnostnim pasom. Foto Tadej Regent

Statistika je precej žalostna in jasna: skoraj polovica voznikov, ki so letos umrli v prometnih nesrečah, ni bila pripetih. Če bi varnostni pas uporabljali, bi imeli bistveno več možnosti za preživetje. A problem je še eden – tudi mnogi, ki se med vožnjo privežejo, to storijo napačno.

Letos do 18. junija je v prometnih nesrečah umrlo 16 voznikov osebnih avtomobilov, od tega jih je le devet uporabljalo varnostni pas. Delež umrlih voznikov, ki varnostnega pasu niso uporabljali, je bil tako največji v zadnjih petih letih.

Veliko skrb vzbujajo še drugi podatki. Tako so policisti letos odkrili že 22.376 kršitev uporabe varnostnega pasu, pripetih ni bilo kar 2407 otrok. Če so takšni podatki zgolj za kršitve, ki so jih policisti odkrili, si lahko predstavljamo, kako veliko je še ljudi, ki se med vožnjo ne pripnejo.

Kot navajajo na Agenciji za varnost prometa, bi se lahko odrasel človek pri ostrem zaviranju z močjo rok in nog zadržal v sedežu le pri trku s hitrostjo do 7 km/h.

Brez pasu ogrožate vse potnike v avtomobilu

Fizikalni zakoni so pri višjih hitrostih samo še bolj neusmiljeni. Če ste nepripeti pri hitrosti 30 kilometrov na uro, doživi vaše telo med prometno nesrečo takšno silo kot pri padcu z višine treh metrov, pri hitrosti 50 kilometrov na uro je sila enaka desetmetrskemu padcu, pri hitrosti 100 kilometrov na uro pa padcu z višine 40 metrov. Ob vseh teh podatkih je tako jasno kot beli dan – neuporaba varnostnega pasu je smrtno nevarna.

Opozorilniki za nepripetost z vozniškim pasom so zvočno lahko zelo nadležni in tudi zato učinkoviti. Foto Shutterstock
Opozorilniki za nepripetost z vozniškim pasom so zvočno lahko zelo nadležni in tudi zato učinkoviti. Foto Shutterstock
Premalo ljudi se tudi zaveda, da če ne uporabljamo varnostnega pasu, ne ogrožamo zgolj lastne varnosti, temveč tudi varnost vseh drugih potnikov, čeprav so privezani. Ko se zgodi prometna nesreča, so sile tako gromozanske, da nepripetega voznika dobesedno razmeče po kabini, s tem pa je njegovo nekontrolirano telo (z vsemi trdimi kostmi) smrtno nevarno za vse pripete potnike. Tako ni malo primerov, ko neprivezan voznik ubije privezanega.

Poškodbe brez pasu hujše kot s pasom

Ob hudih prometnih nesrečah lahko nastanejo posledice tudi zaradi varnostnega pasu, saj so sile izjemno močne. Marsikdo ima tako še dolgo modrice po vsem telesu, ali pa je bil zaradi varnostnega pasu celo porezan, ali imel kakšno zlomljeno kost. Toda namesto pritoževanja, da tudi varnostni pas pušča poškodbe, bi lahko pomislil, da je samo zaradi njega sploh preživel.

Prav to je že pred časom poudaril dr. Klemen Grabljevec z Inštituta RS za rehabilitacijo Soča, saj tudi študije kažejo, da tisti, ki niso bili pripeti, okrevajo dvakrat dlje, kajti poškodbe zaradi varnostnega pasu niso v ničemer primerljive s posledicami njegove neuporabe.

Otroški sedeži po najnovejši različici standarda i-size imajo zeleno obarvana vodila za varnostni pas. Foto Stephan Huger/AMZS
Otroški sedeži po najnovejši različici standarda i-size imajo zeleno obarvana vodila za varnostni pas. Foto Stephan Huger/AMZS

Dodaten problem je, da varnostni pas mnogi uporabljajo nepravilno. Njegov zgornji del mora teči čez sredino rame, ne sme biti preblizu vratu niti na robu rame, kjer lahko zdrsne po roki. Spodnji del mora teči čez boke in ne čez trebuh, hkrati mora biti pas trdno privezan in se tesno prilagajati telesu. Strokovnjaki priporočajo, da smo pozorni, kako daleč nazaj imamo pomaknjen sedež, kajti če je preveč nazaj, telo ni več v stiku s pasom. Ampak pri tem bi morali ustrezne rešitve ponuditi tudi proizvajalci, saj bi morali imeti vsi avtomobili ustrezen varnostni pas, ne glede na to, kje je vozniški sedež.

Proizvajalci vsekakor delajo korak naprej s sistemi glasnega opozarjanja, če niso vsi potniki v avtomobilu pripasani. Včasih je zvok tako nadležen, da se marsikdo raje priveže, kot da posluša nenehno piskanje, a je vprašanje, ali se takšen človek res priveže ali pa varnostni pas zgolj zatakne in premakne za svoj hrbet.

Pripnite se brez bunde

Posebno pozornost moramo nameniti tudi obleki. Če imamo predebele bunde ali jakne, ima varnostni pas bistveno manjši učinek, saj ni dovolj tesno ob telesu. Ob prometni nesreči lahko naše telo tako vseeno zelo zaniha ali se celo izmuzne iz objema varnostnega pasu.

To je zlasti nevarno pri otrocih, saj imajo manjše telo. Ob trku tako varnostni pas ne potuje skupaj z otroškim telesom, zato lahko udarna sila povzroči poškodbe hrbta ali pa se pas še močneje zareže v otrokov trebuh, kar povzroči poškodbe in notranje krvavitve črevesja, jeter, vranice …

Če torej mislite, da bo vašega otroka v avtomobilu brez bunde pozimi preveč zeblo, je priročna rešitev, da ga najprej pripnete brez bunde, potem pa ga ogrnete s toplo odejo ali bundo.

Komentarji: