Nujno medicinsko pomoč poslali v Celje namesto v Velenje

Reševalci so pacienta, ki je potreboval pomoč, 14 minut iskali v Celju, nakar se je izkazalo, da gre za pacienta v Velenju.
Fotografija: Nujna medicinska pomoč pride hitro, če ve, kam mora. FOTO: Blaž Samec/Delo
Odpri galerijo
Nujna medicinska pomoč pride hitro, če ve, kam mora. FOTO: Blaž Samec/Delo

Ko je pred nekaj meseci na poti v Zdravstveni dom Velenje umrl 74-letnik, ki je potreboval pomoč, je minister za zdravje Danijel Bešič Loredan dejal, da je ključno, da se reševalna vozila enotno odzovejo: »Enotna dispečerska služba je nujno potrebna in vsi izvajalci se bodo morali vključiti.«

image_alt
Reševalni vozili sta bili na voljo, minister se je opravičil za dogodek

Dobra dva meseca kasneje, od 1. junija, vse klice na 112 iz Velenja sprejemajo v Dispečerskem centru Maribor. Tam se je ta teden ob klicu na 112 zgodila napaka. Napačno so namreč sklepali, kam je treba poslati pomoč. Po 14 minutah iskanja pacienta v Celju so vendarle ugotovili, da gre za pacienta v Velenju. Ta je dobil pomoč tako slabih dvajset minut od klica na 112.

Kot so pojasnili v ZD Velenje, so v Dispečerskem centru Maribor klic na pomoč prejeli ob 10.30. Mimoidoči, ki so klicali, so pojasnili, da pomoč potrebuje pacient pri Sanolaborju pri zdravstvenem domu. Ko je dispečer postavil podvprašanje, ali gre za lokacijo pri srednji šoli, je bil odgovor pritrdilen, pojasnjujejo v ZD Velenje: »Dispečer v Mariboru je narobe sklepal, da gre za lokacijo v Celju. V Celju je Sanolabor v bližini srednje šole in zdravstvenega doma – enako kot v Velenju.«

image_alt
ZD Velenje: Smrti pacienta ne bi mogli preprečiti

Dispečer je tako aktiviral ekipo nujne medicinske pomoči iz Celja, reševalci pa so se, kot pojasnjujejo v ZD Velenje, vozili od ene do druge lokacije Sanolaborja. Iskali so 14 minut, potem pa sporočili, da ni nikogar, ki bi potreboval pomoč.

»Medtem se je v Velenju naključno na mesto dogodka pripeljal zaposleni iz ZD Velenje z reševalnim vozilom, ki izvaja sanitetne nenujne prevoze. To je bilo prvo vozilo, ki je prispelo na kraj dogodka. Reševalec, voznik reševalnega vozila iz ZD Velenje, je še enkrat poklical na 112 in sporočil informacijo o dogodku z navedbo pravilne lokacije,« so sporočili iz ZD Velenje. Velenjsko ekipo so aktivirali ob 10.44, tri minute kasneje je bila ekipa pri pacientu.

image_alt
Umrl na poti v zdravstveni dom

V ZD Velenje so na napako opozorili Dispečerski center Maribor in tudi pristojno ministrstvo. Paciente pa so ponovno opozorili, da klicev na 112 iz Velenja ne sprejme več ZD Velenje, ampak Dispečerski center Maribor. Poudarili so, da je treba dispečerju dati natančen naslov ali opis mesta intervencije, telefonsko številko, na kateri ste dosegljivi, opisati, ali je oseba budna, se pogovarja oziroma odziva na glas ali bolečino in ali diha normalno.

Opravičilo dispečerskega centra

Iz Dispečerskega centra zdravstva Maribor so potrdili navedbe ZD Velenje, da so prvi klic prejeli v ponedeljek ob 10.30, že sedem minut kasneje je ekipa NMP Celje klicala za bolj natančne informacije o lokaciji dogodka. Slabe tri minute kasneje je ena od očividk ponovno klicala, da še vedno čakajo na reševalno vozilo. Ob 10.43 so poklicali prvega klicatelja, takrat pa je bila na lokaciji že ekipa nenujnih prevozov ZD Velenje, ob 10.44 so aktivirali NMP Velenje, ki je na lokacijo prišla ob 10.47 in prepeljala pacienta v ZD Velenje. Od tam so ga v domačo oskrbo odpustili čez slabe pol ure.

image_alt
Zdravje zahteva zdrav zdravstveni sistem

V mariborskem dispečerskem centru pojasnjujejo, da je komunikacijski šum nastal zaradi naključne podobnosti lokacij v Velenju in Celju: »Tako je sprejemni zdravstveni dispečer na podlagi natančnega opisa mikrolokacije dogodka in odgovorov na dodatno postavljena vprašanja kraj dogodka zmotno geolociral v Celju. Tovrstni komunikacijski šumi so pri obravnavi klicev možni prvenstveno zaradi vpliva stresa na obeh straneh, nesodelovanja klicateljev ali nedelujočih procesnih in tehnoloških varovalk.«

Dodali so, da so se lotili izredne evalvacije obravnave tega primera: »V skladu z ugotovitvami bomo izvedli vse potrebne individualne in sistemske ukrepe s ciljem preprečitve ponovitve tovrstnega odklona. Vsekakor bomo revidirali obstoječi sistem procesnih in tehničnih varovalk, ki se v naši službi uporabljajo s ciljem pravilnega geolociranja kraja dogodka. Prav tako bomo ponovno apelirali za vzpostavitev elektronske izmenjave podatkov med Regijskimi centri za obveščanje in dispečerskimi centri zdravstva, pri čemer računamo na konstruktivno sodelovanje Uprave RS za zaščito in reševanje, saj tovrstna povezava deluje edino med Regijskim centrom za obveščanje Ljubljana in Dispečerskim centrom zdravstva Ljubljana.«

image_alt
Urgentni centri prosijo za strpnost in pomoč

Poudarili so še, da dogodek obžalujejo: »Hkrati pa se zahvaljujemo klicatelju in očividcem na kraju dogodka za sodelovanje, saj so s svojim preudarnim ravnanjem doprinesli k srečnemu razpletu. Vsem vpletenim, predvsem pa oboleli osebi, ki je potrebovala nujno medicinsko pomoč, se v Dispečerskem centru zdravstva Maribor iskreno opravičujemo.«

Z ministrstva za zdravje so odgovorili, da bodo zadevo proučili in sprejeli dodatne ukrepe, ki bi v prihodnje preprečili takšne zaplete: »Vsi se zavedamo, da bi lahko takšna zamuda za pacienta pomenila nepredvidljive posledice, kar se na srečo v tem primeru ni zgodilo.«

image_alt
Uprli se bodo vsakršnemu ukinjanju nujne medicinske pomoči

Na ministrstvu ocenjujejo, da se ta dogodek ni zgodil zaradi spremembe sistema sprejema klicev na območju delovanja ZD Velenje: »Dispečerska služba zdravstva je že pred tem pokrivala sprejemanje klicev za potrebe nujne medicinske pomoči za več kot polovico prebivalstva v državi. Pri tem pojasnjujemo, da gre pri tem za enoten način sprejema nujnih klicev ter odziva z aktivacijo ustrezne ekipe NMP glede na stanje pacienta. Na tak način se lahko vsem ljudem zagotovi enak odziv na njihove potrebe po nujni medicinski pomoči, ne glede na lokacijo dogodka.«

Dispečerski center zdravstva Maribor s svojo dejavnostjo danes pokriva 32 občin s skupno 607.658 prebivalci in koordinira delovanje 19 izvajalcev zunajbolnišnične nujne medicinske pomoči. Dnevno obravnavajo od 160 do 200 klicev na pomoč.

Preberite še:

Komentarji: