Predstavitvena informacija

Kakšna je prihodnost plačevanja z gotovino

Slovenci še vedno najraje kupujejo z gotovino, vendar napovedi kažejo, da bo prihodnost digitalna.
Fotografija:
Odpri galerijo
"Lahko plačam s kartico?" Vprašanje, ki pri trgovcih ne sme vzbujati nelagodja. FOTO: Getty Images

Slovenija je med državami, ki so najbolj zveste gotovini – to velja tako za kupce kot za prodajalce. Fizične osebe na prodajnih mestih v kar 73 % odstotkih plačujejo z gotovino, razkrivajo podatki Evropske centralne banke. To Slovenijo uvršča na neslavno tretje mesto v EU po deležu uporabe gotovine.

Digitalno plačevanje ima številne prednosti

V letih pandemskih ukrepov je bilo spletno nakupovanje za trgovce in potrošnike edina možnost. Celo podjetja, ki so pred tem delovala izključno »v živo«, so se tedaj prilagodila in prešla na digitalno; to je bila namreč edina možnost preživetja. Tudi v fizičnih trgovinah so prepoznali vrednost brezstičnega plačevanja, ki je le še raslo. »V Visi smo opazovali, kako se je v le nekaj mesecih zgodil digitalni napredek, ki običajno traja več let. Vsem nam je jasno, da se je vedenje potrošnikov in poslovnega sveta digitaliziralo trajno in se bo ta trend le še nadaljeval,« je poudarila direktorica Vise za Slovenijo Alenka Mejač Krassnig.

Slovenski potrošniki, ki plačujejo digitalno, med prednostmi tovrstnih načinov plačevanja vidijo tudi varnost. FOTO: Getty Images
Slovenski potrošniki, ki plačujejo digitalno, med prednostmi tovrstnih načinov plačevanja vidijo tudi varnost. FOTO: Getty Images

Digitalno plačevanje je nedvomno spremenilo tudi panogo plačil. Digitalna preobrazba je v letih pandemskih ukrepov pospešeno tekla v vseh sektorjih. Potrošnja se je preoblikovala tako na spletu kot v realnem svetu.

»Ljudje se tega sicer ne zavedajo, a dejstvo je, da digitalno plačevanje prinaša koristi državi, gospodarstvu, ponudnikom blaga in storitev ter ne nazadnje vsakemu od nas – potrošnikom, saj tako krepimo konkurenčno okolje in se postavljamo ob bok digitalno zrelejšim trgom,« poudarja Mejač Krassnig.

Potrošniki, ki redno plačujejo brezstično, navajajo številne prednosti v primerjavi s plačevanjem z gotovino, kar so med drugim ugotovili tudi v Visini raziskavi »Digitalno plačevanje«, ki je potekala v osmih srednjeevropskih državah: večina vseh potrošnikov, tudi Slovenci, pri digitalnem plačevanju ceni hitrost in priročnost.

Hkrati je raziskava pokazala, da se je kar 37 odstotkov vprašanih znašlo v situaciji, ko niso mogli plačati s plačilno kartico, ker mesto nakupa ni imelo POS terminala.

Na slovenskih trgih se je v zadnjih letih sicer povečalo število POS terminalov, prav tako je več spletnih trgovin, vendar: »Če smo pošteni, to lahko rečemo predvsem za velike trgovce na drobno, medtem ko je digitalno plačevanje pri mikro in malih ponudnikih blaga ali storitev še v zaostanku. Delež mikro in malih trgovcev, ki sprejemajo digitalna plačila, je v primerjavi s srednjimi in velikimi podjetji najnižji.«

Povprečna vrednost opravljenih gotovinskih plačil znaša 33 evrov, medtem ko potrošnik s kartičnim plačilom v povprečju potroši skoraj enkrat več. FOTO: Getty Images
Povprečna vrednost opravljenih gotovinskih plačil znaša 33 evrov, medtem ko potrošnik s kartičnim plačilom v povprečju potroši skoraj enkrat več. FOTO: Getty Images

Na poti k digitalni Sloveniji

Glede na izsledke raziskave Evropske centralne banke, da še vedno skoraj tri četrtine transakcij na prodajnih mestih poteka z gotovino, je jasno, da ima Slovenija na tem področju še veliko manevrskega prostora, prodajalci pa priložnosti, da z digitalizacijo plačevanja izboljšajo svojo konkurenčnost na trgu. Zlasti glede na podatek raziskave, da povprečna vrednost opravljenih gotovinskih plačil znaša 33 evrov, medtem ko potrošnik s kartičnim plačilom v povprečju potroši skoraj enkrat več oziroma 70 evrov.

Inovacije s pomočjo digitalnih plačil

Hitro naraščanje uporabe digitalnih metod plačevanja v srednji in vzhodni Evropi je jasen pokazatelj, da so potrošniki pripravljeni sprejeti ta priročni in preprosti način plačila. Ob izboljšani ravni varnosti (s pomočjo t. i. tokeniziranih številk kartic) je to rešitev, ki jo zlasti potrošniki v tem delu Evrope izberejo kot najprimernejši način vsakodnevnega plačevanja, v fizičnih in spletnih trgovinah.

»Sodeč po ugotovitvah lanske raziskave družbe Visa lahko rečemo, da so tudi slovenski potrošniki pripravljeni začeti uporabljati to možnost, zato morajo biti prizadevanja tržne industrije usmerjena v uvajanje preverjenih rešitev,« dodaja Mejač Krassnig.

Brezstično plačevanje kjerkoli - to je digitalna prihodnost. FOTO: Getty Images 
Brezstično plačevanje kjerkoli - to je digitalna prihodnost. FOTO: Getty Images 


Naročnik oglasne vsebine je VISA